• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej på Er! Är sugen på att köpa mig min första Rolex och det lutar då åt en äldre Explorer 2, typ 16570 svart. Vad är en rimlig peng att betala för en Explorer i bra skick?
Kul, det är en grym klocka.
Hur mycket du ska lägga är avhängigt på ålder, skick och om det är viktigt box/cert medföljer.

Överlag kan jag tänka mig att en 16570 idag i gott skick och servad landar på runt 80k.
Värt att tänka på är:
1. Vilken tavla och lysmassa vill du ha (T->25, Swiss, Swiss made)?
2. Vilket urverk är intresant?
3. Med eller utan hål på bandhornen?
4. Solid eller hollow end links

Beroende på vad du väljer ovan så är det avgörande för att kunna veta vilka tillbehör (länk, spänne etc.) som är orginal för klockan.

Oavsett vad du väljer skulle jag i dagsläget inte köpa en oservad klocka iom att ev. service kan dra iväg.

Utöver det kolla så att den inte åkt på en polering för mycket etc. Vill inte skrämma dig, det är en sjukt bra klocka men med tanke på åldern finns det ett gäng hoppplock ute. Och om du är osäker så kan säkert någon ok tråden hjälpa till. 😀

Happy hunting!

Lite bloggar som hjälpte mig när jag köpte min:


DO01018853.jpeg
 

jojsan76

Omega
Kul, det är en grym klocka.
Hur mycket du ska lägga är avhängigt på ålder, skick och om det är viktigt box/cert medföljer.

Överlag kan jag tänka mig att en 16570 idag i gott skick och servad landar på runt 80k.
Värt att tänka på är:
1. Vilken tavla och lysmassa vill du ha (T->25, Swiss, Swiss made)?
2. Vilket urverk är intresant?
3. Med eller utan hål på bandhornen?
4. Solid eller hollow end links

Beroende på vad du väljer ovan så är det avgörande för att kunna veta vilka tillbehör (länk, spänne etc.) som är orginal för klockan.

Oavsett vad du väljer skulle jag i dagsläget inte köpa en oservad klocka iom att ev. service kan dra iväg.

Utöver det kolla så att den inte åkt på en polering för mycket etc. Vill inte skrämma dig, det är en sjukt bra klocka men med tanke på åldern finns det ett gäng hoppplock ute. Och om du är osäker så kan säkert någon ok tråden hjälpa till. 😀

Happy hunting!

Lite bloggar som hjälpte mig när jag köpte min:



Stort tack för ditt svar! Ska kika närmare på bloggarna omgående. / Johan
 
Topp