• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

williamg

Breitling
2-Faktor
En tumregel är; ju större diameter, ju mer svårsåld.
Det är jag med på. Lite synd ändå för denna modell ser ju faktiskt bra ut trots storleken. Själv har jag som max 17 cm runt handleden och upplever den inte FÖR stor, även om jag så klart gillar 41,5 mm bättre..

20240421_205020.jpg
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Såg att någon ovan frågat om prissättning. Slänger in samma fråga jag då 😁

Lagt ut på Blocket för 15k, nu sänkt till 14 500kr.
Känns det rimligt tycker ni?

Oris Aquis Date 43,5 mm - Svart urtavla.
Ref: 01 733 7730 4134

Komplett med lådor, manual, garantikort och extra länkar

Inköpt på Uret i oktober 2022. Registrerad i MyOris med förlängd fabriksgaranti fram till 2025-08-31. Dessutom 3 års försäkring via Uret.

Fint skick, inga dings eller djupa repor. Endast normala "hairlines" på armband och spänne
20240421_203442.jpg
20240503_181307.jpg

Jo, du ligger nog ett par tusenlappar för högt.
 

NKS

Omega
2-Faktor
Lyckades komma över denna lite äldre Oris aquis igår. Min första Oris, spanat efter en länge och måste säga att det är väldigt kul att få kika ner på denna nu :)
0062E838-AF58-44F4-B75B-00816E9C3102.jpeg
Grattis till köpet! Sitter som en smäck 👌

Större diameter behöver inte vara avskräckande med hänsyn till resonemanget ovan. Jag har själv 43,5 och kom inte alls överens med 39,5. Gummit till den större har dessutom praktisk snabbjustering 😊
 

Man

Rolex
Lyckades komma över denna lite äldre Oris aquis igår. Min första Oris, spanat efter en länge och måste säga att det är väldigt kul att få kika ner på denna nu :)
0062E838-AF58-44F4-B75B-00816E9C3102.jpeg
Hade en sån också förut. Saknar den maffiga länken! De spetsiga visarna var också att föredra framför nuvarande runda, tycker jag.

Tips: datumet har halkat efter (antagligen i månadsskiftet)
 

Doh93

Breitling
Grattis till köpet! Sitter som en smäck 👌

Större diameter behöver inte vara avskräckande med hänsyn till resonemanget ovan. Jag har själv 43,5 och kom inte alls överens med 39,5. Gummit till den större har dessutom praktisk snabbjustering 😊
Tack snälla! Ja tycker storleken passar min handled 😃 nej håller med. Tror 39,5 skulle kännas något för litet för mig. Ja fick med ett sådant gummiarmband också. Väldigt smidig snabbjustering på det. Tror det åker på efter sommaren 👍
 

Doh93

Breitling
Hade en sån också förut. Saknar den maffiga länken! De spetsiga visarna var också att föredra framför nuvarande runda, tycker jag.

Tips: datumet har halkat efter (antagligen i månadsskiftet)
Otroligt trevlig och fin klocka! Håller med om det. Personligen föredrar jag denna lite fetare länk samt visarna 😃👍
(Ska erkännas att bilden är tagen igårkväll den 6e, därav datumet)
 
  • Like
Reactions: Man

Theodor5300

Breitling
2-Faktor
Grattis till köpet! Sitter som en smäck 👌

Större diameter behöver inte vara avskräckande med hänsyn till resonemanget ovan. Jag har själv 43,5 och kom inte alls överens med 39,5. Gummit till den större har dessutom praktisk snabbjustering 😊
Har inte 39,5 snabbjustering? Endast ägt 43,5 så tänkte det var självklart att alla hade det.
Gäller det också för 41,5 då?
 

NKS

Omega
2-Faktor
Har inte 39,5 snabbjustering? Endast ägt 43,5 så tänkte det var självklart att alla hade det.
Gäller det också för 41,5 då?
Finns mer inbitna Aquiskännare i tråden än undertecknad men vill minnas att snabbjusteringen är förbehållet den större modellen. Jag vet att 39,5 saknar funktionen och är relativt säker på att detsamma gäller 41,5.
 

dodds

Omega
2-Faktor
Finns mer inbitna Aquiskännare i tråden än undertecknad men vill minnas att snabbjusteringen är förbehållet den större modellen. Jag vet att 39,5 saknar funktionen och är relativt säker på att detsamma gäller 41,5.
Stämmer fint. Jag har 41.5. Ser ut enligt bilden.
1000030443.jpg
 

hållundan

Breitling
Tack!
Okej - Oris Aquis 43.5 med blå tavlan.
Uttagen av mig på Fredmans Ur i Stockholm 2017. Gamla visarna.
Absolut använd men i rotation med andra skrivbordsdykare.
Swirls/hairlines finns självklart på lås och polerade ytor på länken men inga dings eller hack.
Givetvis full-set med alla länk-bitar.
Ett mycket sparsamt orginalgummi i svart med lås har jag också som fortfarande doftar starkt av vanilj 😀
Servad vid ett tillfälle (ett år efter inköp och då hos Fredman) som ingick vid köp som goodwill.
Upplever inget behov av service gällande gångavvikelse men det är ju högst amatörmässigt uppskattat.
Blev en slarvig bild nu bara för att komplettera beskrivningen.

Älskar den (min första ”riktiga” klocka till mig själv i examenspresent). Men den har senaste året/åren fått på tok för lite uppskattning då jag insett har jag med min något smalare kropp/handled inte bär upp den.

IMG_4380.jpeg
Om du inte sålt redan och kan tänka dig att eventuellt släppa gummit separat kanske jag kan vara intresserad.

Får hem en Aquis 41,5a Calibre 400 imorgon, uttagen 2022 som jag fyndade (?) på Chrono via en tysk handlare i veckan. Kan vara kul med ett gummi på den också.
 

Ladrene

Omega
2-Faktor
Om du inte sålt redan och kan tänka dig att eventuellt släppa gummit separat kanske jag kan vara intresserad.

Får hem en Aquis 41,5a Calibre 400 imorgon, uttagen 2022 som jag fyndade (?) på Chrono via en tysk handlare i veckan. Kan vara kul med ett gummi på den också.
Tjena! Kul, det är en jäkla fin dinka!
Nej jag har inte lagt ut den än, Ska ta en snabb funderare på det absolut ✌🏼
 

dodds

Omega
2-Faktor
Om du inte sålt redan och kan tänka dig att eventuellt släppa gummit separat kanske jag kan vara intresserad.

Får hem en Aquis 41,5a Calibre 400 imorgon, uttagen 2022 som jag fyndade (?) på Chrono via en tysk handlare i veckan. Kan vara kul med ett gummi på den också.
Kolla bara så det är samma storlek på gummit. När jag köpte till min 41.5 400cal var det dels ett smalare gummi än till 43.5 och dels har du quick release som inte heller de med Selitta-verken har 😊
 

pontus-stigberg

Breitling
Har en Aquis i 39,5mm på väg i posten nu. Är det någon som har ett gummi de inte använder de vill sälja för en ok peng? Nästan alla färger är aktuella! Har handled på runt 17☺️
 

hållundan

Breitling
Hamnade i någon annan tråd och började läsa om service.

Tänkte väl egentligen köra brutal förnekelse ett tag här iom att jag gick för Calibre, 10 års garanti och långa intervall, men blev ändå nyfiken på vad ni pröjsat för service på era Oris?

Var I GBG-trakten/Västsverige rekommenderar ni att vända sig när det är dags?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Hamnade i någon annan tråd och började läsa om service.

Tänkte väl egentligen köra brutal förnekelse ett tag här iom att jag gick för Calibre, 10 års garanti och långa intervall, men blev ändå nyfiken på vad ni pröjsat för service på era Oris?

Var I GBG-trakten/Västsverige rekommenderar ni att vända sig när det är dags?

Jag har alltid handlat på Magnussons Ur, supertrevlig personal och bra service.
Ett vanligt orisverk, Selitta går väl på 2500-3000 sist jag var där.
Kan väl gått upp några hundralappar sedan dess.
Chronographer, lägg till typ 2000 till.
Så någonstans mellan 3000 och 6000 är väl rimligt inom en 5-7 års period.
 

Denligbg

Omega
Hamnade i någon annan tråd och började läsa om service.

Tänkte väl egentligen köra brutal förnekelse ett tag här iom att jag gick för Calibre, 10 års garanti och långa intervall, men blev ändå nyfiken på vad ni pröjsat för service på era Oris?

Var I GBG-trakten/Västsverige rekommenderar ni att vända sig när det är dags?
Jag är väldigt nöjd med mina kontakter med Klockmäster Hansson på Frölunda Torg. De är också AD för Oris (precis som Magnussons).
Kostnaden för en service (ca 3-4000 kr) beror också på om ngt ev. behöver bytas, då kan det lätt springa iväg någon/några tusenlappar till.
 
Topp