• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Poll) Råd angående klocka till flickvännen

Vilken röstar ni på

  • Tudor BB31 silver

    Röster: 17 33.3%
  • Tudor BB31 TT, silver

    Röster: 19 37.3%
  • Tag Heuer Carrera 36mm, pistasch

    Röster: 15 29.4%

  • Totala väljare
    51

varvarn

Breitling
Hej KS!

Jag letar efter en klocka som present till flickvännen. Vänder mig till er för tips och råd, samt att bara bolla lite med!

Började med att titta på klockor i prisklasserna runt 20 - 30 tusen kronor, men börjar undra om jag inte borde sträcka budgeten lite för att hitta det jag verkligen vill ha.

Vad jag är ute efter:
Jag är ute efter ett märke som känns gediget och relevant, en som hon ska kunna bära livet ut, som påminner henne om mig och oss. Den bör hålla sitt värde väl nog för att motivera en service även efter 20-30 år. Vet att hon gillar two tone och rose guld, då hon tycker hon passar i de tonerna. Men budgeten kanske inte klarar detta. En färgad tavla eller guld indexer kanske kan få till liknande varma toner. Vill undvika guldfärg / PVD då det kan se tråkigt ut efter många år när färgen skavts bort. Hon är smått klockintresserad och till vardags använder en Seiko 5 automatisk hon är väldigt glad i. Hon gillar även att den är automatisk och har inga problem att ställa in tiden då och då.

Vad jag försöker att undvika:
- En bekant fick en Omega Constellation TT quartz i present för ca. 20 år sedan, som hon varit väldigt glad i under alla år. Dock sitter inte stiften riktigt i länken längre, trots service. Rådet var att köpa ny länk, dock överstiger en ny länk markant värdet på klockan. Så den har tillsyne gått sitt öde till mötes.


Jag har tittat på några modeller och skulle verkligen uppskatta era åsikter om dessa, eller om ni har tips på andra modeller jag kanske har missat:

  • Longines Conquest 34mm (2023) – Var min initiala idé. Snygg och stilren, lite lik Rolex OP. Kan verka lite plain, men med en brun tavla tycker jag den livar upp.
  • Tudor Royal 34mm – Osäker på denna. Snygg på bild, men gav inte riktigt en premiumkänsla i verkligheten. Finns i tvåfärgat, men är det äkta guld eller bara en beläggning?
  • Maurice Lacroix 35mm med diamant tavla – Jag gillar utseendet på denna, lite vågat. Men är lite tveksam då det känns som en homage? Är själv inte så bekant med märket heller.
  • Tudor Black Bay 31 - Ligger väldigt högt som kandidat just nu. Gillar denna skarpt. Kanske kan bli för "toolig" med tudor handen och lite för lik Rolex OP, vilket kanske placerar den i Rolex skugga? Vill inte försätta henne i situationerna där hon måste förklara att det inte är en Rolex, men nästan. Kanske en överdriven oro? Denna känns lite tidlös och som en bra "investering". Priset är jag dock lite tveksam till. Drygt 40tkr, när Rolex OP ligger på 68tkr. (Jämför t.ex. pris skillnaden mellan bb58 & Submariner)
  • Omega Aqua Terra - Ok. Bara ok. Designen försöker lite för mycket enligt mitt tycke, och priset är långt över Rolex OP, vilket för mig då är ett enkelt val.
  • Tag Heuer Carrera 36mm - Stark kandidat. Vet att hon testat denna i butik en gång och tyckte om den. Dock var detta ett tag sedan och jag är rädd att den blir för stor? Finns med guld indexes vilket livar upp det lite. Gillar modellerna, märket känns premium och att hon kanske slipper förklara att det "inte är en Rolex men nästan". Orolig över värdeutvecklingen ska göra den till en pappersvikt med åren.
  • Rolex OP 34mm - Le grande, och lite måttstocken här kanske. Egentligen utanför budget på 68tkr, och svår att få tag i. Vet även att hon sagt att hon inte skulle kännts sig bekväm med en Rolex. Huruvida det skulle stoppa henne från att vilja bära en vet jag inte. Men kanske en Tag Heuer/ Omega eller liknande faktiskt hade gjort henne lika glad.


Longines Conquest
1714650334782.png


Tudor Royal 34mm
1714649907965.png


Maurice Lacroix
1714649962480.png



Tudor Black Bay 31
1714650027649.png


1714932682130.png


Tag Heuer Carrera 36mm

1714650065651.png

1714650083277.png


Rolex OP 34mm
1714650131341.png
 
Senast ändrad:

RandyMarsh

Cartier
2-Faktor
Carreran är ett riktigt bra alternativ tycker jag, den pistagegröna speciellt.

Sjöö Sandström Royal Steel Classic i 36mm (automat) eller 32mm (Quartz) kanske kan vara värt att kika på också, båda de håller inom din budget, 32an till och med en bit under.
Longines har släppt conquest 34 i tvåton, stål och rosé, dock inte på länk.
Annars har du riktigt bra alternativ listade redan.
Omega AT har ju stuckit i pris de senaste åren annars är de nya ”shades”-tavlorna riktigt fina i 34mm.

Men om värdeutveckling är ens en liten faktor är det väl bara OP som känns någorlunda beständig.
 

Kaka8

Breitling
Det här är inte lätt😊 men härligt att du är noggrann & så mån om att hon ska bli nöjd.

Tkr du fått fram många bra alternativ. Jag hade direkt skippat Maurice Lacroix då det helt enkelt inte går att jämföra med övriga alternativ, klasskillnad. Hade nog även skippat Longines.

Båda Tudoralternativen gillar jag, anspråkslösa, vackra klockor av bra kvalitet.

& som så ofta… Rolex är Rolex.. 👌

Gjorde nog dig inte särskilt mycket klokare, men kanske kan du spola bort ett eller två alternativ.

Lycka till med presenten! Säker på att hon blir nöjd!
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Kolla också på Baume & Mercier dom har några fina klockor i prisklassen.
Jag har snöat in lite på deras Riviera och skulle lätt kunna köpa den till min fru.

Japp! Finns en mindre Riviera med en fantastisk blå urtavla som är bland det bästa jag sett. Otroligt trevligt alternativ men den närmar sig nästan OPn i pris, tror den låg runt 50tkr.

Tycker också att TS bör gå ned i storlek från 34 till 31 om han tittar på Rolex. 31 är optimala damstorleken samt enklare att få tag i. Jag tycker en hel del av det du listat är för stort men det är min personliga åsikt. Tror ADn ger dig skitsnack om de hävdar att någon storlek mindre än 36mm är svår. Du kan ju köpa en ny grå av alla dessa modeller till listpris eller strax under så det är ju definitivt ett alternativ att köra på en schysst gråhandlare här om AD ska spela spel mot dig.
 

Kaka8

Breitling
Japp! Finns en mindre Riviera med en fantastisk blå urtavla som är bland det bästa jag sett. Otroligt trevligt alternativ men den närmar sig nästan OPn i pris, tror den låg runt 50tkr.

Tycker också att TS bör gå ned i storlek från 34 till 31 om han tittar på Rolex. 31 är optimala damstorleken samt enklare att få tag i. Jag tycker en hel del av det du listat är för stort men det är min personliga åsikt.
Det är ju omöjligt att säga utan att ha en aning om vem som ska bära klockan.. 😊
 

varvarn

Breitling
Riktigt roligt att läsa eran input och takes!

Tror jag kan stryka Longines och Maurice Lacroix nu, även om två tons varianten tål att funderas på lite. Den gröna Tag Heuren är högt upp på listan, tycker själv den är riktigt snygg, men storleken kan nog bli en dealbreaker. Ska även titta lite närmare på mindre modeller som 31mm. Det bästa vore att ta med henne, och se hur de sitter på,.. Kanske vi "råkar" gå förbi en klockbutik. 😁

Baume & Mercier hade jag faktiskt knappt hört talas om tidigare, men deras Riviera var väldigt vass. Får lite IWC Ingenieur vibes av den. Fanns även i lite roliga färger som rosa eller med guld toner. Rek-priserna står dock inte på deras hemsida, så återstår o se om de modellerna passar budgeten. Men har hittat en återförsäljare i närheten så ska ta ett besök dit i helgen
 

Majbjörn

Breitling
Riktigt roligt att läsa eran input och takes!

Tror jag kan stryka Longines och Maurice Lacroix nu, även om två tons varianten tål att funderas på lite. Den gröna Tag Heuren är högt upp på listan, tycker själv den är riktigt snygg, men storleken kan nog bli en dealbreaker. Ska även titta lite närmare på mindre modeller som 31mm. Det bästa vore att ta med henne, och se hur de sitter på,.. Kanske vi "råkar" gå förbi en klockbutik. 😁

Baume & Mercier hade jag faktiskt knappt hört talas om tidigare, men deras Riviera var väldigt vass. Får lite IWC Ingenieur vibes av den. Fanns även i lite roliga färger som rosa eller med guld toner. Rek-priserna står dock inte på deras hemsida, så återstår o se om de modellerna passar budgeten. Men har hittat en återförsäljare i närheten så ska ta ett besök dit i helgen
Baumklockorna är billigare hos svenska handlare än på deras hemsida.
 

varvarn

Breitling
Nu står de mellan:
  • Tudor BB 31 silver dial
  • Tudor BB 31 two tone, silver dial
  • Tag Heuer Carrera 36mm, pistasch grön


Hade varit roligt och se hur ni hade valt mellan dessa, bara för skoj. Så skapat en liten omröstning 😁
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Nu står de mellan:
  • Tudor BB 31 silver dial
  • Tudor BB 31 two tone, silver dial
  • Tag Heuer Carrera 36mm, pistasch grön


Hade varit roligt och se hur ni hade valt mellan dessa, bara för skoj. Så skapat en liten omröstning 😁
Bilder hade ju gjort det roligare.

Sen skrev du i början att hon gillar tvåton. Du ska ge bort den. Köp det hon gillar. Inte nåt du tycker är snyggt.
homer (1).jpg
 

varvarn

Breitling
Bilder hade ju gjort det roligare.

Sen skrev du i början att hon gillar tvåton. Du ska ge bort den. Köp det hon gillar. Inte nåt du tycker är snyggt.
homer (1).jpg
Bilder ligger i första inlägget under spoilern. Hade dock missat S&G varianten av Tudorn, men nu är den med.
 
  • Like
Reactions: NRE

Jackdaw

Omega
Varför har du inte övervägt en ny omega ifall hon tyckte om den förra och det varumärket?🙂 Finns en uppsjö av nya fina dammodeller från dem som håller betydligt högre kvalitet än deras äldre modeller.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
TT Tudor verkar ju vara rätt här?
Eller spara ihop lite till och köp en Rolex.
Klart hon vill ha en Rolex.
 

Putteman

Cartier
Gillar hon två ton så är verkligen Black Bay 31 helrätt.

Såklart att många gillar Rolex, men en aspekt som det talas lite för sällan om är ju att det även kommer nackdelar med igenkänningsfaktorn. Den största är väl stöldrisken. Risken är alltså väldigt stor att du kommer välja klocka utifrån sammanhang, och inte säkert att du alltid tar din Rolex beroende på vart du ska, men det är såklart olika. Ska man ha en fin klocka som man "alltid" ska kunna bära så gillar jag personligen något som inte "alla" känner igen, där är Tudorn sweet spot i min bok.
Känner en som blev rånad på sin Rolex, den upplevelsen var allt annat än trevlig.
 

Jackdaw

Omega
Gillar hon två ton så är verkligen Black Bay 31 helrätt.

Såklart att många gillar Rolex, men en aspekt som det talas lite för sällan om är ju att det även kommer nackdelar med igenkänningsfaktorn. Den största är väl stöldrisken. Risken är alltså väldigt stor att du kommer välja klocka utifrån sammanhang, och inte säkert att du alltid tar din Rolex beroende på vart du ska, men det är såklart olika. Ska man ha en fin klocka som man "alltid" ska kunna bära så gillar jag personligen något som inte "alla" känner igen, där är Tudorn sweet spot i min bok.
Känner en som blev rånad på sin Rolex, den upplevelsen var allt annat än trevlig.

Självklart är vissa Rolex väldigt iögonfallande men jag tycker du överdriver. Har själv gått med t shirt och sub och andra klockor på alla möjliga platser runt om i Sverige och andra delar av världen och aldrig varit med om någon negativ upplevelse. Man ska vara försiktig ändå men man kommer långt med lite sunt förnuft och om man rör sig på exempelvis en mörk bakgata i utkanten av en storstad kanske man lämnar guldrollen hemma eller drar en jackärm över.
 

vubui.watches

Breitling
Maybe not the help or advice you're looking for, but as someone who bought many watches for my partner, from 5000 to 30000 sek, only to find she never really got into it until I let HER pick it out, I would say it could be nice to involve her in the process. Yes it's true that surprises are nice, and some people really like to have a perfect gift chosen for them and there's a lot of pressure to do that well... but I'm guessing your end goal is her happiness.

It can be a really nice thing to take her to a nice AD or two, ones that have the brands you are thinking most about (I do love your Tudor choices and think maybe Longines could fit your criteria as well) and show her specific watches you want to show her, but also let her be a part of the decision. It can be an amazing experience that then ends with her having a watch she loves and you being very confident that she doesn't ONLY love it because it was a gift from you but also because she thinks it fits her perfectly.

Of course you don't have to do it this way but we have spoken to many people over the years about this and it really has resonated with so many people. Also, now my sambo is a bigger watch collector than me, has a nicer collection, has more Instagram followers for her amazing watch photography, and does a daily watch podcast with me. So it's also a "be careful what you wish for" scenario hahaha.
 

varvarn

Breitling
Väldigt jämnt i röstningen hittills, kul att se! Positivt förvånad över att Tag Heuer skulle vara så omtyckt här, speciellt när den är upp mot Tudor BB. 😃 (vet, inte rättvist med 2 olika BB, men ändå)


Gillar hon två ton så är verkligen Black Bay 31 helrätt.

Såklart att många gillar Rolex, men en aspekt som det talas lite för sällan om är ju att det även kommer nackdelar med igenkänningsfaktorn. Den största är väl stöldrisken. Risken är alltså väldigt stor att du kommer välja klocka utifrån sammanhang, och inte säkert att du alltid tar din Rolex beroende på vart du ska, men det är såklart olika. Ska man ha en fin klocka som man "alltid" ska kunna bära så gillar jag personligen något som inte "alla" känner igen, där är Tudorn sweet spot i min bok.
Känner en som blev rånad på sin Rolex, den upplevelsen var allt annat än trevlig.


Har frågat angående Rolex OP men det var inte alls intressant. Tror nog de är mest jag som vill att hon ska ha den. 😄 Rånrisk är såklart en faktor, men framförallt tror jag att det är vilken utstrålning / image märket ger.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Väldigt jämnt i röstningen hittills, kul att se! Positivt förvånad över att Tag Heuer skulle vara så omtyckt här, speciellt när den är upp mot Tudor BB. 😃 (vet, inte rättvist med 2 olika BB, men ändå)





Har frågat angående Rolex OP men det var inte alls intressant. Tror nog de är mest jag som vill att hon ska ha den. 😄 Rånrisk är såklart en faktor, men framförallt tror jag att det är vilken utstrålning / image märket ger.
Jag gillade pistasch-carreran väldigt mycket 👌 Och ja, alla vill verkligen inte ha Rolex tro det eller ej 😊
 

varvarn

Breitling
Maybe not the help or advice you're looking for, but as someone who bought many watches for my partner, from 5000 to 30000 sek, only to find she never really got into it until I let HER pick it out, I would say it could be nice to involve her in the process. Yes it's true that surprises are nice, and some people really like to have a perfect gift chosen for them and there's a lot of pressure to do that well... but I'm guessing your end goal is her happiness.

It can be a really nice thing to take her to a nice AD or two, ones that have the brands you are thinking most about (I do love your Tudor choices and think maybe Longines could fit your criteria as well) and show her specific watches you want to show her, but also let her be a part of the decision. It can be an amazing experience that then ends with her having a watch she loves and you being very confident that she doesn't ONLY love it because it was a gift from you but also because she thinks it fits her perfectly.

Of course you don't have to do it this way but we have spoken to many people over the years about this and it really has resonated with so many people. Also, now my sambo is a bigger watch collector than me, has a nicer collection, has more Instagram followers for her amazing watch photography, and does a daily watch podcast with me. So it's also a "be careful what you wish for" scenario hahaha.


Bra poäng. Det här tror jag egentligen kanske är den bästa idén ändå.
 

varvarn

Breitling

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Gillade @RandyMarsh insper med Sjöö Sandström! Jäkligt trevliga klockor som ändå är lite mer unika.
Tudor absolut, personligen röster jag enkelfärgad men det är som sagt högst personligt.
 
Topp