• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är detta en "viggenklocka"

NIKBOR

Breitling
Hej,
Snubblade över denna klocka som för mig är okänd. Den ser onekligen enkel ut.
Bäraren påstår att denna tilldelades viggenpiloter och skulle därmed tillhöra en ganska unik skara. Är det någon som känner till mer om klockan och finns det ett intresse av denna tex här på detta forum? Själv hoppades jag på en Lemania när jag fick höra att han hade en viggenklocka.
flygvapnet.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hej,
Snubblade över denna klocka som för mig är okänd. Den ser onekligen enkel ut.
Bäraren påstår att denna tilldelades viggenpiloter och skulle därmed tillhöra en ganska unik skara. Är det någon som känner till mer om klockan och finns det ett intresse av denna tex här på detta forum? Själv hoppades jag på en Lemania när jag fick höra att han hade en viggenklocka.
flygvapnet.jpg
Påminner lite om Casio SD-520. Ni vet den leende klockan :)
s-l300.jpg

"viggen-klockan" se dock ut som en reklamklocka, men de kanske delar urverk, vad vet jag?
 

NIKBOR

Breitling
Tack för kommentarerna ovan. Jag blir bara konfunderad. Håller med om att den ser enkel ut. T om som Anders Forsberg skriver att den kanske har sålts av någon intresseförening men samtidigt ger ägaren ett starkt intryck om att detta är en klocka som faktiskt har brukats i flyguppdrag. Vill gärna undersöka saken lite till.
Finns någon här med mer info så tackar jag på förhand.
 

Miffopiffo

Breitling
Jag har en likadan, det är garanterat ingen "issued" pilotklocka (även om någon pilot kanske köpte en). Min far var officer inom luftvärnet och var med och testade fram olika vapensystem. Dessa tester skedde ofta tillsammans med Flygvapnet och klockor, t-shirts och kepsar delades friskt ut bland kollegorna efter att ha jobbat tillsammans i projekten. Så jag tror helt enkelt att det är en enkel PR-klocka, de flesta förbanden har dylika "kiosker" med sådant med allt ifrån Zippo-tändare och kläder.

Jag har även en annan variant av klocka stämplad Flygvapnet, ska se om jag kan få upp några bilder på dem ikväll.

Med vänlig hälsning,
MiffoPiffo
 
Om flygvapnet använt den i tjänst borde den vara kronmärkt på baksidan, eller märkt med m nummer, eller både och.
Tyvärr är det där en klocka från deras butiker som de har bland tex kaffekoppar mm med den snygga flygvapenloggan.
Min är kronmärkt på baksidan men svagt eftersom den är gammal i från första batchen.
Märkt nr 76, som mitt födelseår, vilken årsklocka man har:)
@Anders W har tillverkat bandet från ett gammalt pistolhölster från flygvapnet.
image.jpeg

image.jpeg
 

Miffopiffo

Breitling
Här kommer den utlovade bilden. Det sitter ett Miyota T200-verk i den vita.
 

Bilagor

  • 149545832330456191023.jpg
    149545832330456191023.jpg
    156.4 KB · Visningar: 114
Topp