• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BRATTÅS

Panerai
20240428_141252.jpg

Första riktiga åkturen för i år
Svårslaget. :cool:
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Köpte en ny bil till frugan, En Audi A3 1.5 TSI 2023, ca 1500 mil.
Vi har haft Audi tidigare och varit nöjda.
Denna motorn verkar vara allt annat är kul.
Vid ca 1700 varv oavsett växel går motorn automatiskt ner i 2-cylinders läge vilket får bilen att skaka ordentligt.
Minsta lilla gaspådrag och motorn går upp i 4-cylinders läge igen och då går den hur lugnt och fint som helst.
Pratat med återförsäljaren som menar att detta är precis som det ska vara och att Audi inte erbjuder ngn uppdatering av programvaran så att denna funktion går att ”stänga av”.
Tycker det verkar riktigt konstigt.
Ngn av Er som har upplevt ngt liknande?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Köpte en ny bil till frugan, En Audi A3 1.5 TSI 2023, ca 1500 mil.
Vi har haft Audi tidigare och varit nöjda.
Denna motorn verkar vara allt annat är kul.
Vid ca 1700 varv oavsett växel går motorn automatiskt ner i 2-cylinders läge vilket får bilen att skaka ordentligt.
Minsta lilla gaspådrag och motorn går upp i 4-cylinders läge igen och då går den hur lugnt och fint som helst.
Pratat med återförsäljaren som menar att detta är precis som det ska vara och att Audi inte erbjuder ngn uppdatering av programvaran så att denna funktion går att ”stänga av”.
Tycker det verkar riktigt konstigt.
Ngn av Er som har upplevt ngt liknande?
Låter som en egenskap och inte ett fel. Men provkör för säkerhets skull en bil med motsvarande motor. Inte så att det finns något sportläge att aktivera? Det brukar stänga av sånt här.

Vill du koda bort det kommer du behöva vända dig till eftermarknaden, en Audi-ÅF varken kan eller får ändra något sånt här.
 

RDFG

Cartier
Köpte en ny bil till frugan, En Audi A3 1.5 TSI 2023, ca 1500 mil.
Vi har haft Audi tidigare och varit nöjda.
Denna motorn verkar vara allt annat är kul.
Vid ca 1700 varv oavsett växel går motorn automatiskt ner i 2-cylinders läge vilket får bilen att skaka ordentligt.
Minsta lilla gaspådrag och motorn går upp i 4-cylinders läge igen och då går den hur lugnt och fint som helst.
Pratat med återförsäljaren som menar att detta är precis som det ska vara och att Audi inte erbjuder ngn uppdatering av programvaran så att denna funktion går att ”stänga av”.
Tycker det verkar riktigt konstigt.
Ngn av Er som har upplevt ngt liknande?
Hade (vad jag antar är) samma motor i en 2019 passat och på den märktes inte 2-cylindersläget mer än att ”eco”-symbolen tändes i instrumentpanelen. Så låter konstigt att den ”ska” vara så..
 

Edin

Panerai
Har inte sagt någonting om huruvida jag faktiskt får in bilar eller ej. ;)

Touché!
Jag kan fysiskt få in en bil genom garageporten. Men sen tar det stop då det står hyllor på en sidan och en köks/arbetsbänk på andra. Den dag jag har en bil som ska stå i ett garage så har jag bygg nytt. 😀

Tyvärr gäller det typ alla hus med garage som byggdes när bilarna hade en annan storlek än idag. Har ni sett hur liten en Volvo 740 framstår idag?
V70n är knappast större än dagens v60. Vår V60cc ser helt klart större ut. Mer vetenskapligt än den okulära undersökningen har jag inte gjort.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hela dagen igår gick åt att mappa tomgång och åtgärda fel så som att tomgångsmotorn satt fast.
Men nu kan den gå på tomgång och redo att provköras, behöver bara fixa försäkring på den.
Fick även på huven igår så nu ser den äntligen ut som en bil igen, om än något dammig.
Bonus-bild på fina gångjärn också. Allt ska vara fint :)
IMG_5631.jpeg
IMG_5633.jpeg


Kan även öppna huven som en Volvo 740!
Men ska på med gasdämpare sen så jag slipper ha en pinne eller ha huven öppen som en Volvo
IMG_5632.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå garage, bygg större portar än ni tror!
Jag har lite av ett extenfall, men ser även många med relativt nya garage där borten blir en begränsande faktor. Kanske inte för det rent tekniska bil-in-i-garaget, men det kan bli omöjligt att ta sig in om bara en liten cykel eller så står ”fel”.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Apropå garage, bygg större portar än ni tror!
Jag har lite av ett extenfall, men ser även många med relativt nya garage där borten blir en begränsande faktor. Kanske inte för det rent tekniska bil-in-i-garaget, men det kan bli omöjligt att ta sig in om bara en liten cykel eller så står ”fel”.

Helt rätt!

Har själv ca 5 cm på varje yttre backspegel när jag ska in i garaget så jag kan inte köpa mycket bredare bil än vad jag har idag (181 cm + speglar). Det kan jag leva med och man lär sig rätt snabbt att ställa upp bilen rätt innan man kör in, trots trång gata och 90 graders vinkel. Vad som är mer irriterande är att jag måste köra ut bilen för att få ut eller in gräsklipparen, då det är ett sopskåp i vägen till vänster om garagedörren ... :banghead:

BMW 420 GC 2022-04-26 (3).jpg
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Apropå garage, bygg större portar än ni tror!
Jag har lite av ett extenfall, men ser även många med relativt nya garage där borten blir en begränsande faktor. Kanske inte för det rent tekniska bil-in-i-garaget, men det kan bli omöjligt att ta sig in om bara en liten cykel eller så står ”fel”.

Mycket viktigt! 👍
Kanske en stor port är att föredra. Men när jag blir stor vill jag nog egentligen ha 2 st 2,50 portar.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Apropå garage, bygg större portar än ni tror!
Jag har lite av ett extenfall, men ser även många med relativt nya garage där borten blir en begränsande faktor. Kanske inte för det rent tekniska bil-in-i-garaget, men det kan bli omöjligt att ta sig in om bara en liten cykel eller så står ”fel”.
Och glöm inte porthöjden heller, rätt vad det är vill man ha en Land Rover med taktält
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Mycket viktigt! 👍
Kanske en stor port är att föredra. Men när jag blir stor vill jag nog egentligen ha 2 st 2,50 portar.
3x3 är inte dumt har jag konstaterat😉
Fick lite mer gjort utanför garaget igår😃 Omvandlade en spilljordhög till lite vallar och sen la vi på 33ton grus så det blev en bra grusplan framför portarna👍
IMG_20240428_141143.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20240427_144100.jpg
    IMG_20240427_144100.jpg
    2.2 MB · Visningar: 2
  • IMG_20240428_102104.jpg
    IMG_20240428_102104.jpg
    2.2 MB · Visningar: 2
  • IMG_20240428_102118.jpg
    IMG_20240428_102118.jpg
    2.5 MB · Visningar: 1
  • IMG_20240428_111254.jpg
    IMG_20240428_111254.jpg
    2.2 MB · Visningar: 1
  • IMG_20240428_111301.jpg
    IMG_20240428_111301.jpg
    2.2 MB · Visningar: 1
  • IMG_20240428_120344.jpg
    IMG_20240428_120344.jpg
    2.2 MB · Visningar: 1
  • IMG_20240428_134827.jpg
    IMG_20240428_134827.jpg
    2.3 MB · Visningar: 2
  • IMG_20240428_134834.jpg
    IMG_20240428_134834.jpg
    2.4 MB · Visningar: 1

Vincent

Cartier
Köpte en ny bil till frugan, En Audi A3 1.5 TSI 2023, ca 1500 mil.
Vi har haft Audi tidigare och varit nöjda.
Denna motorn verkar vara allt annat är kul.
Vid ca 1700 varv oavsett växel går motorn automatiskt ner i 2-cylinders läge vilket får bilen att skaka ordentligt.
Minsta lilla gaspådrag och motorn går upp i 4-cylinders läge igen och då går den hur lugnt och fint som helst.
Pratat med återförsäljaren som menar att detta är precis som det ska vara och att Audi inte erbjuder ngn uppdatering av programvaran så att denna funktion går att ”stänga av”.
Tycker det verkar riktigt konstigt.
Ngn av Er som har upplevt ngt liknande?
Jag hade en 2017 a3 tsi. kände också att bilen gungade eller ryckte fram när man låg på motorvägen. reflekterade aldrig över att det hängde ihop med 2 cylinders läget men när du säger det så stämmer det och att det var alltid då jag kände det. Dock var det inte alltid det kom utan bara ibland för mig och som du skrev när man gasade på lite så försvann det. Jag kollade aldrig upp det mer då som sagt det inte hände så ofta för mig.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nu är det snart dags för säsongspremiär för saffran 👍
IMG_2687.jpeg

Otroligt fin! Snyggaste modellen Volvo gjort, bortsett P1800.

Idag körde jag för övrigt den gamle BMW:n till jobbet.
Det bör sägas att det är ganska roligt att köra entusiastbil. På macken kom det fram en, gott och väl, åttioårig gubbe som sade att han en gång i tiden haft en kollega som hade en 635:a och hur mycket han gillat att åka i den. På vägen från macken så möter jag en random (gissar jag) femtonåring på moppe som ger mig en tumme upp och nickar med hjälmen.
Skoj!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
En 2CV hade varit roligt att ha nån gång.
Är egentligen inte särskilt mycket för franska bilar, men just den tilltalar mig.

91C6B4F4-98E2-419B-94F5-FF23577E6B25.jpeg


Även om det gick sisådär sist jag hade Rangen utanför vägen så kände jag mig manad att prova på nytt.
Kör förbi en gammal banvall till och från jobb och har varit sugen på att se var den leder (sannolikt riktar den väl in sig mot en gammal tågstation). Sagt och gjort…
Kom bara några hundra meter in innan jag möttes av en bro jag inte alls kände för att prova hållfastheten på - och en skylt som i skarpa ordalag uppmanade mig att låta bli.
Några vändzoner finns det sällan på banvallar, så det fick bli att idka lite backning…
En del närgångna buskar med taggar fanns längs vallen så jag misstänker lite färska repor.
Men fuck it, den ska ju användas.

IMG_8819.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Topp