• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Paket kom från Jomashop i förra veckan. Airman dubble twelve.
Har haft en Airman på listan att tag men aldrig kommit till skott.
Nu blev det en Airman "light" i och med att den saknar gmt-visaren.
Jag har dock inget större behov för den och klarar mig bra med en andra tidszon på bezeln.
Underbar sommarklocka med den röda tavlan i kombination med grått läder.
Också trevligt med "pre invicta" loggan.

IMAG2791.jpg
P1050333.JPG
 

Bilagor

  • P1050334.JPG
    P1050334.JPG
    217.3 KB · Visningar: 20

Rulle

Audemars
Paket kom från Jomashop i förra veckan. Airman dubble twelve.
Har haft en Airman på listan att tag men aldrig kommit till skott.
Nu blev det en Airman "light" i och med att den saknar gmt-visaren.
Jag har dock inget större behov för den och klarar mig bra med en andra tidszon på bezeln.
Underbar sommarklocka med den röda tavlan i kombination med grått läder.
Också trevligt med "pre invicta" loggan.

IMAG2791.jpg
P1050333.JPG

En airman ska inte ha en jädra gmt visare utan att timvisarn ska visa 24 h !
Punkt slut haha
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Paket kom från Jomashop i förra veckan. Airman dubble twelve.
Har haft en Airman på listan att tag men aldrig kommit till skott.
Nu blev det en Airman "light" i och med att den saknar gmt-visaren.
Jag har dock inget större behov för den och klarar mig bra med en andra tidszon på bezeln.
Underbar sommarklocka med den röda tavlan i kombination med grått läder.
Också trevligt med "pre invicta" loggan.

IMAG2791.jpg
P1050333.JPG
Riktigt somrig tavla på den...
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
En airman ska inte ha en jädra gmt visare utan att timvisarn ska visa 24 h !
Punkt slut haha
Jag förstår konceptet.... i teorin.
Dock rör jag mig normalt högst +/- 1 tidszon och dessutom har jag efter lång tids träning utvecklad förmågan att avgöra om klockan är 2 på dagen eller natten genom att titta ut genom fönstret. ;)
 

Rulle

Audemars
Jag förstår konceptet.... i teorin.
Dock rör jag mig normalt högst +/- 1 tidszon och dessutom har jag efter lång tids träning utvecklad förmågan att avgöra om klockan är 2 på dagen eller natten genom att titta ut genom fönstret. ;)

Men iallafall så snygg klocka !
Fräck dial ..kan nog bli redigr nice på.ett svart nato med !
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag förstår konceptet.... i teorin.
Dock rör jag mig normalt högst +/- 1 tidszon och dessutom har jag efter lång tids träning utvecklad förmågan att avgöra om klockan är 2 på dagen eller natten genom att titta ut genom fönstret. ;)
Det där är ju ett schysst koncept överlag. Innan du åker till Svalbard på midsommar för att träffa en lumparpolare som jobbar gruva och upptäcker att spriten är Tax-Free. 24h-visning är i det fallet tamigfan kravställt för att undvika duster med vildren/sysslomannen/isbjörn.

För övrigt kan jag varmt rekommendera en tripp till Svalbard i midsommartid.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Det där är ju ett schysst koncept överlag. Innan du åker till Svalbard på midsommar för att träffa en lumparpolare som jobbar gruva och upptäcker att spriten är Tax-Free. 24h-visning är i det fallet tamigfan kravställt för att undvika duster med vildren/sysslomannen/isbjörn.

För övrigt kan jag varmt rekommendera en tripp till Svalbard i midsommartid.

Har aldrig varit på Svalbard men jag har levt 30 år på ett ställe med 2 månader sol dygnet runt per år.
Endast gjort bort mig på riktigt med dag/natt-förvirring vid ett tillfälle som jag kommer ihåg.
Råkade öppna en affär jag ansvarade för kl 9 på kvällen i stället för på morgonen efter en månad med kass dygnsrytm och visst oaktsamt umgänge med flytande godsaker.
"Vaknade" till efter några minuter, låste dörren, släkte och smög hem och hoppades ingen sätt mig.
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Har aldrig varit på Svalbard men jag har levt 30 år på ett ställe med 2 månader sol dygnet runt per år.
Endast gjort bort mig på riktigt med dag/natt-förvirring vid ett tillfälle som jag kommer ihåg.
Råkade öppna en affär jag ansvarade för kl 9 på kvällen i stället för på morgonen efter en månad med kass dygnsrytm och visst oaktsamt umgänge med flytande godsaker.
"Vaknade" till efter några minuter, låste dörren, släkte och smög hem och hoppades ingen sätt mig.
Ha ha! Årets inlägg
 

DML

Cartier
2-Faktor
Här är min "lilla" Glycine, en Bienne 1914 på strutsläder, allt i ett ruggigt bra skick :) Har dock fått väldigt lite armledstid hos mig, så jag funderar på att sälja den. Någon som har ett hum om i ungefär vilket prisspann dom brukar ligga?
Bienne.jpg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Här är min "lilla" Glycine, en Bienne 1914 på strutsläder, allt i ett ruggigt bra skick :) Har dock fått väldigt lite armledstid hos mig, så jag funderar på att sälja den. Någon som har ett hum om i ungefär vilket prisspann dom brukar ligga?
Bienne.jpg
Vad är det för size på den, 44?
 
Senast ändrad:

DML

Cartier
2-Faktor
Yes, 44 mm, så för att vara en dress så är den i största laget för mina handleder, bär oftare min morfars gamla seamaster med massa patina vid de tillfällena...
 

Rulle

Audemars
Ser att Massdrop har Combat sub för $399.99
Det tråkiga för min del är att till trotts för 19 modeller att välja på finns det inte en enda som lockar.
Är det nya Invicta-locken som har slagit in...
https://www.massdrop.com/buy/glycine-combat-sub-watch?1=1&utm_placement=0&referer=4HN46G&mode=guest_open&utm_campaign=Automated Daily Promotional 2017-08-02&utm_source=SparkPost&utm_medium=email&utm_term=Daily Promotional&utm_content=1501661292174.035309521080863208904089

Den med svart tavla och gråa siffror är ändå hyffsat snygg !

Bättre att köpa sig en fräck airman 18 som också har 200m wr å sporta på nato ;)
IMG_20170714_053826_465.jpg
 

Daniel80

Cartier
Ny i tråden men länge haftcett öga på märket. Främst Airman men även Combat Sub. Nån som har nåt att säga om denna?
Screenshot_2017-08-07-18-38-23.png

Det är deras Airman gmt gl0067.
Alla omdöme och tips tas tacksamt emot. Är sugen på att slå till på en men vet inte om detta är den rätta...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Är oinsatt in Glycine. Såg på chrono24 en ny Airman ligger på ca 4-6'. Har de alltid varit så billga? Här på forumet annonseras de ju oftast ut för runt 10'. Hur som helst det verkar vara enormt mycket klocka för pengarna.

Har ni några tankar om SST kontra Base 22?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Ja och nej. Beror väl framför allt på om det är en "purist" eller GMT version?!
Ok tack då vet jag att det är olika. Jag tolkar ditt svar som att om det finns en gmt-visare så går den ett varv på ett dygn medan timvisaren två, som de flesta gmt ur. Finns ingen gmt visare går timvisaren ett varv på ett dygn. Det sistnämnda är puristversionen antra jag då som ursprungligen designades för/av piloter. Korrekt?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Inser att det blir bättre med bilder så här kommer ett förhoppningsvis tydligare försök till min tolkning.

Purist nedan timmvisaren ett varv per dygn

IMG_0471.PNG

Nedan med gmt visare, timvisare 2 varv

IMG_0472.PNG
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Går timvisaren ett eller två varv per dygn på en airman?
Det är olika beroende på vilken modell vi pratar om. Jag hade för några år sen en airman base 22 purist och den var ett rent 24 timmars ur. Nu har jag en Glycine airman no1 där timvisaren går likt en vanlig klocka två varv per dygn medan GMTvisaren går ett varv.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det är olika beroende på vilken modell vi pratar om. Jag hade för några år sen en airman base 22 purist och den var ett rent 24 timmars ur. Nu har jag en Glycine airman no1 där timvisaren går likt en vanlig klocka två varv per dygn medan GMTvisaren går ett varv.
Ok tack för förklaringen. Gillar förövrigt din 36mm skarpt.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Ok tack då vet jag att det är olika. Jag tolkar ditt svar som att om det finns en gmt-visare så går den ett varv på ett dygn medan timvisaren två, som de flesta gmt ur. Finns ingen gmt visare går timvisaren ett varv på ett dygn. Det sistnämnda är puristversionen antra jag då som ursprungligen designades för/av piloter. Korrekt?
Så har jag tolkat det. Sedan finns det enstaka undantag även från detta, "double twelve" tex som saknar gmt-visare men ändå inte är en purist.
 

Rulle

Audemars
Det är olika beroende på vilken modell vi pratar om. Jag hade för några år sen en airman base 22 purist och den var ett rent 24 timmars ur. Nu har jag en Glycine airman no1 där timvisaren går likt en vanlig klocka två varv per dygn medan GMTvisaren går ett varv.
Vafasen

Detta borde du åtgärda direkt ;)
En no1 ska ju vara en purist :(
 
Topp