• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garmintråden ∆

Man vill också att datan ringen samlar går in i connect
Det var det jag menade. Annars kan man ju använda valfria ringar eller armband.

Garmin har ju ett par armband. Men de är inte så exklusiva. Det skulle varit bra med ett ”Nato” som passar till ex en Submariner. Med lite smarta funktioner i. När kommer det ett sådant band?!
 

Gösta

Breitling
2-Faktor
Trotjänaren - Garmin Forerunner 310XT! Var min huvudsakliga GPS-klocka under 10+ år, med främst löpning som huvudsyfte men även för att ta ut koordinater i arbetet. Seg på att hitta satelliter, ganska bulkig, men simpel och fungerade alltid. Har hängt med till jordens alla hörn på diverse resor, alltid funkat prima!

Bandet var trasigt nyligen och till min förvåning så kunde man fortfarande köpa nytt på Garmin Sverige. Servicen var blixtsnabb och armbandet kom på typ två dagar. Det inkluderades dessutom en liten mejsel för att lätt ta bort det gamla bandet, ett verktyg jag inte fått vid köp av armband från andra företag i samma prisklass.

kljsgd.jpg
 

Kedje

Omega
Någon som har en Instinct 2x Solar som vet om den faktiskt kan köras oändligt utan laddning? Dvs man ger den gott om solljus varje dag?
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Någon som har en Instinct 2x Solar som vet om den faktiskt kan köras oändligt utan laddning? Dvs man ger den gott om solljus varje dag?
jag har en 2x solar, klara ungefär 25 dagar på laddning men det har inte varit mycket sol. Änvänder GPS väldigt mycket så därför batteriet minskar.
jag har allting på som HR, koppling till tele. notiser, använder fick lampan väldigt mycket. stänger man av HR så kan den köra oändligt.
just nu har jag 88% kvar 39 dagar. stänger jag av HR och bluetooth så står det 73 dagar.
 

Kedje

Omega
Så rent krasst så kan man slippa ladda denna smartklocka? Låter fantastiskt.
Står och väger mellan den och en Epix 2 pro 51mm.
2x Solar har en väldigt stark selling point med sin "eviga" batteritid.
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Så rent krasst så kan man slippa ladda denna smartklocka? Låter fantastiskt.
Står och väger mellan den och en Epix 2 pro 51mm.
2x Solar har en väldigt stark selling point med sin "eviga" batteritid.
jag gillar mer MIP skärmarna än amoled som epix har. MIP har always on utan att dra batteri, Epix aod kommer dra mycket mer ström och svårare att se utomhus. vänder man klockan mot en så tänds skärmen då är det lite lättare att se.
Om man då använder AOD så kommer batteriet slitas mer och då minskar livslängden på klockan, det är inte så lätt att byta batteri på dessa.
Har för mig Garmin endast gör det på marq modellerna.

skillnaden utomhus i sol


 

Kedje

Omega
jag gillar mer MIP skärmarna än amoled som epix har. MIP har always on utan att dra batteri, Epix aod kommer dra mycket mer ström och svårare att se utomhus. vänder man klockan mot en så tänds skärmen då är det lite lättare att se.
Om man då använder AOD så kommer batteriet slitas mer och då minskar livslängden på klockan, det är inte så lätt att byta batteri på dessa.
Har för mig Garmin endast gör det på marq modellerna.

skillnaden utomhus i sol


Tack för bra info och länkar!
Får åka någonstans och testa båda.
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Ny uppdatering för garmin connect mobile. Tycker den gamla var mycket bättre. Den nya kräver fler klick för att se samma sak. Vad tycker ni?
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Har fortfarande inte kommit till skott. Kör fenix5s pro än😅

Fundera just nu på fr 255 eller Fenix 7 plus...synd att det inte gå att spela musik utan telefon på instincten. Den är annars jäkligt rå🙂

Kör mest löpning. Har aldrig använt Fenixen när jag tränat styrka men det kanske man skall ta tag i...

255 vinner på lätthet och pris.
Fenix på utseende och misstänker känslan av en klocka..

255 lätthet gör att jag tänker att det kanske gå att vänja sig vid att sova med den. Fenix 7 känns som större chans att man inte tröttna och vill ha den varje dag....

Beslut....😅
 

Gösta

Breitling
2-Faktor

Det svåra tycker jag är när man har så låga krav! Jag vill ha (1) lång batteritid, (2) möjlighet att ta GPS-punkter samt (3) bra precision vid registrering av sträcka och höjdmeter när jag springer. Typ alla modeller erbjuder ju detta (speciellt när man jämför med min gamla klocka) så det är smått förvirrande att komma fram till något! Lyxproblem...
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Det svåra tycker jag är när man har så låga krav! Jag vill ha (1) lång batteritid, (2) möjlighet att ta GPS-punkter samt (3) bra precision vid registrering av sträcka och höjdmeter när jag springer. Typ alla modeller erbjuder ju detta (speciellt när man jämför med min gamla klocka) så det är smått förvirrande att komma fram till något! Lyxproblem...
Lite samma problem som alltid, även med "riktiga" klockor😅
 

Gösta

Breitling
2-Faktor
Lite samma problem som alltid, även med "riktiga" klockor😅

Haha ja, till viss del kanske. Där sätter dock budgeten en tydlig gräns då jag inte har råd med en A.L&S och att det estetiska finliret snarare gör att jag har svårt att hitta den där "perfekta" klockan som man jagar. En GPS-klocka kan nog vara hur ful som helst - jag köper den ändå om rätt funktioner finns där ^^
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Haha ja, till viss del kanske. Där sätter dock budgeten en tydlig gräns då jag inte har råd med en A.L&S och att det estetiska finliret snarare gör att jag har svårt att hitta den där "perfekta" klockan som man jagar. En GPS-klocka kan nog vara hur ful som helst - jag köper den ändå om rätt funktioner finns där ^^
Så sant. Dessa är mer ett verktyg, som fyller en funktion 👍
 

Vinflaskan

Cartier
Blivit sugen på att uppgradera från min vivosmart 4 då jag främst vill ha tillgång till Garmin coach. Garmin 45s hade varit perfekt sett till funktioner, behov, storlek och prislapp men den är inte längre i produktion, finns det någon motsvarande i dagsläget?

Har inga problem med att köpa begagnat så är det någon i tråden som har en 45s som skräpar där hemma får ni gärna hojta till 😊
 
Någon som har en Instinct 2x Solar som vet om den faktiskt kan köras oändligt utan laddning? Dvs man ger den gott om solljus varje dag?
jag tror du kan köra den i evegheter om du inte har på alla funktioner som finns. Det som drar batteri är typ GPS, HR och sådana saker. Ska du bara köra den som "klocka" så håller den i eveigheter.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns ju några friluftsfantaster och traillöpare här, hur gör ni med kartor? Av någon väldigt märklig anledning har inte sverige fått reliefskuggning när garmin gjorde en stor uppdatering på sin outdoor maps+-tjänst. Tycker det är lite av en djungel, finns en uppsjö av sidor som tar betalt för vad som verkar vara OpenTopoMap med minimala temaändringar.
 
Finns ju några friluftsfantaster och traillöpare här, hur gör ni med kartor? Av någon väldigt märklig anledning har inte sverige fått reliefskuggning när garmin gjorde en stor uppdatering på sin outdoor maps+-tjänst. Tycker det är lite av en djungel, finns en uppsjö av sidor som tar betalt för vad som verkar vara OpenTopoMap med minimala temaändringar.
Jag kör kartor. Har en Fenix som jag använder när jag är ute i skog och mark.
Ska jag navigera efter kartorna så har jag oftast gjort arbetet på datorn innan. Så jag får bara notifieringar vid svängar.

För övrigr fungerar det utmärkt att låta klockan rita upp både trail och asfalts-löpning om man är ex i en ny stad.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör kartor. Har en Fenix som jag använder när jag är ute i skog och mark.
Ska jag navigera efter kartorna så har jag oftast gjort arbetet på datorn innan. Så jag får bara notifieringar vid svängar.

För övrigr fungerar det utmärkt att låta klockan rita upp både trail och asfalts-löpning om man är ex i en ny stad.
Använder du dig av outdoor maps+?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nej
jag använder främst de inbyggda kartorna. Men det beror på vart jag är också.
Det är ju relativt enkelt att installera nya kartor. I stort sett bara att lägga in dom och sedan välja i menyn vilken karta som skall användas.

Använder du Explorer?
Väldigt sällan. Jag mestadels laddar in rutter från GPX filer via connect som jag sen följer. Egentligen ganska lite kartfunktioner jag tyvärr använder, skulle nästan klara mig helt utan kartor och bara följa strecket... Jag är nyfiken på att hitta om någon annan är lite mer sofistikerad än mig.
 
Väldigt sällan. Jag mestadels laddar in rutter från GPX filer via connect som jag sen följer. Egentligen ganska lite kartfunktioner jag tyvärr använder, skulle nästan klara mig helt utan kartor och bara följa strecket... Jag är nyfiken på att hitta om någon annan är lite mer sofistikerad än mig.
Det går att köra mer avancerat. Men samtidigt är skärmen liten och det gör nog i sin tur att många undviker för mycket grejor med kartor....

Jag tycker att i sverige fungerar de inbyggda kartorna bra, för det är ju som sagt oftast OSM som ligger till grund. Jag skulle påstå att 99,8% av alla användare klarar sig utmärkt med de kartor som medföljer. Har man en Fenix 6 (eller lägre siffra) så får man ju inte kartor över hela världen med, så då kan det behövas lägga in kartor om man ska till någon annan världsdel.

Vag jag skulle önska är lite bättre funktioner att på notifieringar om svängar i bättre tid. Samt även någon form av "överlagring" eller uppdelnning av skärmen för att både ha karta och lite annan info så man slipper byta skärm när man springer hela tiden.

Och så skulle jag vilja ha en funktion där den vibrerar OLIKA mönster beroende på om man skall svänga höger, vänster eller fortsätta rakt fram :-D
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Väldigt sällan. Jag mestadels laddar in rutter från GPX filer via connect som jag sen följer. Egentligen ganska lite kartfunktioner jag tyvärr använder, skulle nästan klara mig helt utan kartor och bara följa strecket... Jag är nyfiken på att hitta om någon annan är lite mer sofistikerad än mig.

välj karta, ladda ner fil (på PC), lägg in på din Garmin via PC. Jag använder nästan uteslutande kartor härifrån. Topo winter innehåller skidspår samt skoterspår. Topo summer innehåller leder. Du kan också ladda ner enbart leder (trails) som ett lager.

Jag använder rutter otroligt mycket. När kartan väl är i klockan, använder jag appen MapOut (iOS) för att planera rutter, sedan export till Garmin Explore där jag har mina bibliotek, och så synk till klockan. Explorer är även bra, om man ska lägga en rutt ”on the fly”, t ex för att få hjälp att gå utanför spår i fjällvärden och komma dit man har för avsikt att komma. Kartorna i Explore är dock inte så bra.

I Explore har jag sedan olika bibliotek, för olika länder samt årstider. Lägger alltid in några rutter när vi ska resa, oavsett om det är ett promenadstråk, en löprunda, eller något längre.
 
Topp