• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Roobbe

Breitling
Tack för mycket snabbt svar. Ref 2383, den har inget annat namn än så gissar jag? I övrigt densamma som suverän tolkar jag ditt svar?

Tack! Jag är mycket nöjd med arvet. Då beställer jag ett läderarmband med gott samvete och lämnar in den på en förmodad välbehövlig service.
 

Nilcas

Breitling
Fiskade upp den här seamastern ur en låda där den legat länge. Den har ju onekligen gått ett ordentligt sjöslag men det vore intressant att få reda på ett ref-nummer och ett uppskattat tillverkningsår. Klockan behöver en del kärlek för att återställas så hade vart kul att veta ett ungefärligt värde också eller om det är guldpriset man får räkna med.
IMG_0264.jpeg
IMG_0266.jpeg
IMG_0265.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fiskade upp den här seamastern ur en låda där den legat länge. Den har ju onekligen gått ett ordentligt sjöslag men det vore intressant att få reda på ett ref-nummer och ett uppskattat tillverkningsår. Klockan behöver en del kärlek för att återställas så hade vart kul att veta ett ungefärligt värde också eller om det är guldpriset man får räkna med.
IMG_0264.jpeg
IMG_0266.jpeg
IMG_0265.jpeg
Ser ut som en sk Mallorca-Omega, dvs en piratkopia i oädelt material.
 

13ZN

Breitling
Ser ut som en sk Mallorca-Omega, dvs en piratkopia i oädelt material.
Kanske bra att ha som tumregel att guldstämpel på utsidan av boetten var vanlig, men aldrig någonsin på Omegaur och ytterst sällan på klockor av ännu högre kvalitet. Alltså: stämpel på utsidan är ofta standardverk eller i värsta fall fejk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske bra att ha som tumregel att guldstämpel på utsidan av boetten var vanlig, men aldrig någonsin på Omegaur och ytterst sällan på klockor av ännu högre kvalitet. Alltså: stämpel på utsidan är ofta standardverk eller i värsta fall fejk.
Stämmer nog. Man brukar inte se denna typ av stämplar på utsidan. Men stämplar har de oftast på utsidan.
 

Kioskar

Omega
2-Faktor
IMG_1197.jpeg
IMG_1198.jpeg
IMG_1199.jpeg
IMG_1200.jpeg
Min fru har en gammal Chopard klocka som hade varit lite kul att få veta mer om. Tror inte den betingar nåt högre värde och länken är även trasig, men vet någon vilken modell det kan vara? Har googlat runt och även kollat Chrono24 men inte lyckats hitta den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
IMG_1197.jpeg
IMG_1198.jpeg
IMG_1199.jpeg
IMG_1200.jpeg
Min fru har en gammal Chopard klocka som hade varit lite kul att få veta mer om. Tror inte den betingar nåt högre värde och länken är även trasig, men vet någon vilken modell det kan vara? Har googlat runt och även kollat Chrono24 men inte lyckats hitta den.
Det är samma länk som St Moritz, men vet inte om dessa har något eget namn. Brukar ju stå på baksidan. Vet du om något är brutet eller är det bara att länken kan skjutas av i sidled? Det är inte så mycket värde i dem även som hela. Men trasig är det nog mest guldvärdet. Guldinläggen är i solitt guld och går att skruva av.
 

Kioskar

Omega
2-Faktor
Det är samma länk som St Moritz, men vet inte om dessa har något eget namn. Brukar ju stå på baksidan. Vet du om något är brutet eller är det bara att länken kan skjutas av i sidled? Det är inte så mycket värde i dem även som hela. Men trasig är det nog mest guldvärdet. Guldinläggen är i solitt guld och går att skruva av.
Tack för ditt svar, var lite som jag misstänkte då..
Gällande den trasiga länken så ska jag kolla lite noggrannare på länken ikväll hur den ser ut. 👍
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för ditt svar, var lite som jag misstänkte då..
Gällande den trasiga länken så ska jag kolla lite noggrannare på länken ikväll hur den ser ut. 👍
Har varit lite sugen på en, men minns inte om det fanns en som var lite större eller inte. Har för mig den var liten iaf.
 

acue

Cartier
Stämplar på utsidan av boetten har inte 50- och 60-talsklockor av högre kvalitet Omega+, med ev enstaka undantag.
Stämmer verkligen det? Vill nämligen minnas att det länge funnits i lag att, från utsidan synliga, stämplar måste finnas på allt av solitt guld som tillverkats i Schweiz. Liknande lagar i många andra länder. Mestadels är det väl små kontrollstämplar, som anger karat, mästare etc. Sitter ofta på undersidan av bandhornen och på yttersidan av boetten.
1714291649381.jpeg
1714291723317.jpeg
1714291852251.jpeg
Ibland är dessa halvt eller helt bortpolerade alt nednötta av tidens tand. Det är väl ganska logiskt egentligen, att dessa återfinns på utsidan, eftersom en konsument inte ska behöva eller ens har möjlighet att kontrollera insidan av en boett för garanti om materialet.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Stämmer verkligen det? Vill nämligen minnas att det länge funnits i lag att, från utsidan synliga, stämplar måste finnas på allt av solitt guld som tillverkats i Schweiz. Liknande lagar i många andra länder. Mestadels är det väl små kontrollstämplar, som anger karat, mästare etc. Sitter ofta på undersidan av bandhornen och på yttersidan av boetten /.../
Jag tror att han syftade på det här, dvs inte små diskreta stämplar, utan de stora blaffor man normalt hitta på insidan av boetten.
Fiskade upp den här seamastern ur en låda där den legat länge. /.../
...
IMG_0266.jpeg
...
(Och jag tycker som andra redan påpekat, den ser suspekt ut på diverse olika sätt. Förutom den ovanliga placeringen av stämplarna/gravyren på utsidan, stämplarna i sig är lite mysko, typsnitten ser inte rätt ut, placeringen av texten på tavlan är udda...)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det är 100% en Mallorca-Omega, som @Aurum redan sagt.

Men ja, på faktiska guldklockor bör man kunna hitta antingen en ekorre eller gudinna. Antingen på baksida bandhorn, mellan dem eller ibland på boettens sida.
 

acue

Cartier
Jag tror att han syftade på det här, dvs inte små diskreta stämplar, utan de stora blaffor man normalt hitta på insidan av boetten.

(Och jag tycker som andra redan påpekat, den ser suspekt ut på diverse olika sätt. Förutom den ovanliga placeringen av stämplarna/gravyren på utsidan, stämplarna i sig är lite mysko, typsnitten ser inte rätt ut, placeringen av texten på tavlan är udda...)
Att det där var en fejk Omega tror jag vi redan konstaterat. Så där stora guldstämplar förekommer väl i princip inte öht på armbandsur, förutom när det är hittepå/fejk. Skrevs ju att stämplar på utsidan av boetten inte existerade på Omega eller bättre under 50- och 60-talet, vilket jag menar är felaktigt.
 

jwh

Omega
Hej,
Fick en del guld i arv från min far och bl.a. denna lilla klocka, som nu kommer att bli min fästmös födelsedagspresent.
Det är ett manuellt urveck, som håller tiden förvånansvärt bra och ska in på service.
Någon som vet/kan gissa årtal eller sitter på mer info om modellen?
Med vänlig hälsning,
tempImageIng8zn.png
tempImage0kzxjL.png
 

Antz02

Omega
Hej,
Fick en del guld i arv från min far och bl.a. denna lilla klocka, som nu kommer att bli min fästmös födelsedagspresent.
Det är ett manuellt urveck, som håller tiden förvånansvärt bra och ska in på service.
Någon som vet/kan gissa årtal eller sitter på mer info om modellen?
Med vänlig hälsning,
tempImageIng8zn.png
tempImage0kzxjL.png
Hej!
Enl siffrorna på baksidan bör den vara tillverkad ca 1969 och vara 18K guld i boetten. Ett in-house urverk kaliber 13-20, 13-21 el 13-22 borde den vara utrustad med.
Väldigt fin!
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Hej!
Enl siffrorna på baksidan bör den vara tillverkad ca 1969 och vara 18K guld i boetten. Ett in-house urverk kaliber 13-20, 13-21 el 13-22 borde den vara utrustad med.
Väldigt fin!
Stort tack!
Ja jag räknade det som "skräpguld" tillsammans med lite annat och tänkte göra mig av med det men när hon testade den så satt den perfekt. Sånt är roligt
 

13ZN

Breitling
Att det där var en fejk Omega tror jag vi redan konstaterat. Så där stora guldstämplar förekommer väl i princip inte öht på armbandsur, förutom när det är hittepå/fejk. Skrevs ju att stämplar på utsidan av boetten inte existerade på Omega eller bättre under 50- och 60-talet, vilket jag menar är felaktigt.
Att det där var en fejk Omega tror jag vi redan konstaterat. Så där stora guldstämplar förekommer väl i princip inte öht på armbandsur, förutom när det är hittepå/fejk. Skrevs ju att stämplar på utsidan av boetten inte existerade på Omega eller bättre under 50- och 60-talet, vilket jag menar är felaktigt.
Jag avsåg, precis som pemlock tolkade, inte de exteriöra miniatyrstämplarna med t ex ekorren eller gudinnan. Det är de större yttre guldstämplarna som jag funnit så ovanliga på kvalitetsur, att jag haft det som en allmän tumregel: yttre guldstämpel innebär som regel något sämre kvalitet än Omega, men naturligtvis inte som någon allmän lag utan med vissa (enstaka?) undantag. Men är undantagen tillräckligt många för att det ska vara felaktigt att säga att bättre ur brukade ha sina (stora) guldstämplar endast på insidan av boetten, menar du? Jag har själv aldrig stött på någon 50- eller 60-tals Omega, Zenith, Longines, Jaeger eller IWC med stora guldstämplar på utsidan, vad jag kan minnas. Men om du kan ge exempel på motsatsen så vore det intressant för mig och om undantagen visar sig vara tillräckligt många, så måste jag förstås överge min gamla "tumregel". :)
 

acue

Cartier
Jag avsåg, precis som pemlock tolkade, inte de exteriöra miniatyrstämplarna med t ex ekorren eller gudinnan. Det är de större yttre guldstämplarna som jag funnit så ovanliga på kvalitetsur, att jag haft det som en allmän tumregel: yttre guldstämpel innebär som regel något sämre kvalitet än Omega, men naturligtvis inte som någon allmän lag utan med vissa (enstaka?) undantag. Men är undantagen tillräckligt många för att det ska vara felaktigt att säga att bättre ur brukade ha sina (stora) guldstämplar endast på insidan av boetten, menar du? Jag har själv aldrig stött på någon 50- eller 60-tals Omega, Zenith, Longines, Jaeger eller IWC med stora guldstämplar på utsidan, vad jag kan minnas. Men om du kan ge exempel på motsatsen så vore det intressant för mig och om undantagen visar sig vara tillräckligt många, så måste jag förstås överge min gamla "tumregel". :)
Nej, då var det endast otydligt för mig i hur du formulerade dig och vi är överens. "Stämplar på utsidan av boetten har inte 50- och 60-talsklockor av högre kvalitet Omega+" som du skrev förstod jag inte bara syftade på stora stämplar.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Att det där var en fejk Omega tror jag vi redan konstaterat. Så där stora guldstämplar förekommer väl i princip inte öht på armbandsur, förutom när det är hittepå/fejk. Skrevs ju att stämplar på utsidan av boetten inte existerade på Omega eller bättre under 50- och 60-talet, vilket jag menar är felaktigt.

Det är ju inte helt ovanligt med den typen av stämplar som ”Omegan” har på lite enklare guldklockor.
Något mindre i formatet kanske, men samma typ av övertydlighet.

Lånad bild på en Onsa som exempel.

IMG_8784.png
 
Topp