• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Meraborsten

Audemars
2-Faktor
Stort tack till @Notorious Niklas som skickat paket till mig :D

Jag måste säga att det är blandade känslor nu när jag har provat alla.
Oud loukoum och sant fleurs är lite för trista, även om loukoum är riktigt fin efter en timme.
Sedan anser jag att Haibah är bättre än Diwan, vet inte om jag är ensam om det, men haibah är mycket mer intressant.
Provade även för första gången musk khabib, men jag anser att monach är mer min stil.
eo 3 känns väldigt overrated efter att ha läst och provat den, inte alls min stil, men den har något som jag förstår att folk gillar.
Stora överraskningen är väl crime and punishment, vet inte vad ni tycker om den, men den är ju väldigt speciell, jag gillar den verkligen.
Civet de nuit är ju rena giftet, är den någon här som gillar den? haha
Black violet och lavender extreme är båda bra, men platsar de in i samlingen, det är frågan.
Ska nog försöka med mitt projekt gällande en samling på endast 31 dofter som jag verkligen älskar.

Trevlig helg :)
Stort tack Nicke
20231007_113401(0).jpg
Vill du sälja vidare någon av bortnikoff oud, så hör gärna av dig. Hade varit sjukt kul att prova.
 
Stort tack till @Notorious Niklas som skickat paket till mig :D

Jag måste säga att det är blandade känslor nu när jag har provat alla.
Oud loukoum och sant fleurs är lite för trista, även om loukoum är riktigt fin efter en timme.
Sedan anser jag att Haibah är bättre än Diwan, vet inte om jag är ensam om det, men haibah är mycket mer intressant.
Provade även för första gången musk khabib, men jag anser att monach är mer min stil.
eo 3 känns väldigt overrated efter att ha läst och provat den, inte alls min stil, men den har något som jag förstår att folk gillar.
Stora överraskningen är väl crime and punishment, vet inte vad ni tycker om den, men den är ju väldigt speciell, jag gillar den verkligen.
Civet de nuit är ju rena giftet, är den någon här som gillar den? haha
Black violet och lavender extreme är båda bra, men platsar de in i samlingen, det är frågan.
Ska nog försöka med mitt projekt gällande en samling på endast 31 dofter som jag verkligen älskar.

Trevlig helg :)
Stort tack Nicke
20231007_113401(0).jpg
Tycker du sammanfattar det bra!
Fleurs är skräp.
Loukoum har något bra men hade velat ha mycket mer marmeladkonfekt.
Ouden i Haibah är nog det bästa jag någonsin doftat på i oudväg. Söt, jordig, varm, barnyard, tryffel. Nu förstår du varför jag tipsade dig om en helflaska på en gång 😉
Diwan är inte lika ”spännande” men mer versatil, mer fokus på ros och rök, helt i min smak. Dagsform vilken som är bäst för min del.
Monarch > Khabib även mig, dock så är båda ett måste i min samling.
EO3 är fantastisk i mitt tycke men snacket om att det tagit 14 år att sourcea rosorna från världens alla hörn till den osv känns överreklamerat, ja 😅
C&P är mäktig. Sanslösa ingredienser och den tickar väldigt många boxar men $999 för 50ml är saftigt.
Civet De Nuit är det bara @Nic som förstår sig på, tror jag! Även @Tjabo har uttryckt sig positivt om den men misstänker att det kan vara ett spel för galleriet bara! 😉 Den har blivit lite mer tolererbar för mig men fortfarande alldeles för mycket ingrott gubbpiss och bensinmackstoalett över den för min del.
Black Violet har vuxit rejält på mig och klivit upp närmare toppskiktet av TF, den är ingen Plum Jap men den är riktigt bra alltså!
Lavender Extreme är mysig men är den tillräckligt bra för en top 31 hos dig? Inte ens nära, tyvärr!

Kul att få höra din tankar! Vi är så tillbaka! Vi kan stryka våra epitet som föredettingar och tråkiga gubbar för överskådlig framtid åtminstone! Til’ next time! 🤝🫡
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Tycker du sammanfattar det bra!
Fleurs är skräp.
Loukoum har något bra men hade velat ha mycket mer marmeladkonfekt.
Ouden i Haibah är nog det bästa jag någonsin doftat på i oudväg. Söt, jordig, varm, barnyard, tryffel. Nu förstår du varför jag tipsade dig om en helflaska på en gång 😉
Diwan är inte lika ”spännande” men mer versatil, mer fokus på ros och rök, helt i min smak. Dagsform vilken som är bäst för min del.
Monarch > Khabib även mig, dock så är båda ett måste i min samling.
EO3 är fantastisk i mitt tycke men snacket om att det tagit 14 år att sourcea rosorna från världens alla hörn till den osv känns överreklamerat, ja 😅
C&P är mäktig. Sanslösa ingredienser och den tickar väldigt många boxar men $999 för 50ml är saftigt.
Civet De Nuit är det bara @Nic som förstår sig på, tror jag! Även @Tjabo har uttryckt sig positivt om den men misstänker att det kan vara ett spel för galleriet bara! 😉 Den har blivit lite mer tolererbar för mig men fortfarande alldeles för mycket ingrott gubbpiss och bensinmackstoalett över den för min del.
Black Violet har vuxit rejält på mig och klivit upp närmare toppskiktet av TF, den är ingen Plum Jap men den är riktigt bra alltså!
Lavender Extreme är mysig men är den tillräckligt bra för en top 31 hos dig? Inte ens nära, tyvärr!

Kul att få höra din tankar! Vi är så tillbaka! Vi kan stryka våra epitet som föredettingar och tråkiga gubbar för överskådlig framtid åtminstone! Til’ next time! 🤝🫡

Kul att höra!
Ja fan Haibah skojar man inte bort :D
Har du gått o blivit sosse på gamla dagar? Jo lite saftigt...
Black violet är bättre än jag trodde, lite besviken på Lavender extreme faktiskt.
Den här 31 kommer ju inte vara lätt att komma in på.

Tråkiga gubbar, inte än!
Haha
 
Kul att höra!
Ja fan Haibah skojar man inte bort :D

Har du gått o blivit sosse på gamla dagar? Jo lite saftigt...
Black violet är bättre än jag trodde, lite besviken på Lavender extreme faktiskt.
Den här 31 kommer ju inte vara lätt att komma in på.

Tråkiga gubbar, inte än!
Haha
Hahaha!! Lägger hellre $999 på någon annan doft i såna fall om man får omformulera sig lite, kanske en frostad Candy 😉

Ja, LE drar för mycket åt basic designer men det finns trevliga element i den, helt klart!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tycker du sammanfattar det bra!
Fleurs är skräp.
Loukoum har något bra men hade velat ha mycket mer marmeladkonfekt.
Ouden i Haibah är nog det bästa jag någonsin doftat på i oudväg. Söt, jordig, varm, barnyard, tryffel. Nu förstår du varför jag tipsade dig om en helflaska på en gång 😉
Diwan är inte lika ”spännande” men mer versatil, mer fokus på ros och rök, helt i min smak. Dagsform vilken som är bäst för min del.
Monarch > Khabib även mig, dock så är båda ett måste i min samling.
EO3 är fantastisk i mitt tycke men snacket om att det tagit 14 år att sourcea rosorna från världens alla hörn till den osv känns överreklamerat, ja 😅
C&P är mäktig. Sanslösa ingredienser och den tickar väldigt många boxar men $999 för 50ml är saftigt.
Civet De Nuit är det bara @Nic som förstår sig på, tror jag! Även @Tjabo har uttryckt sig positivt om den men misstänker att det kan vara ett spel för galleriet bara! 😉 Den har blivit lite mer tolererbar för mig men fortfarande alldeles för mycket ingrott gubbpiss och bensinmackstoalett över den för min del.
Black Violet har vuxit rejält på mig och klivit upp närmare toppskiktet av TF, den är ingen Plum Jap men den är riktigt bra alltså!
Lavender Extreme är mysig men är den tillräckligt bra för en top 31 hos dig? Inte ens nära, tyvärr!

Kul att få höra din tankar! Vi är så tillbaka! Vi kan stryka våra epitet som föredettingar och tråkiga gubbar för överskådlig framtid åtminstone! Til’ next time! 🤝🫡
Älskar både civet och castoreum. Den var fin men knappast bästa jag doftat på. EO3 var däremot grym!


Kul att höra!
Ja fan Haibah skojar man inte bort :D

Har du gått o blivit sosse på gamla dagar? Jo lite saftigt...
Black violet är bättre än jag trodde, lite besviken på Lavender extreme faktiskt.
Den här 31 kommer ju inte vara lätt att komma in på.

Tråkiga gubbar, inte än!
Haha

Att begränsa sig till 31 parfymer var nog det sossigaste jag hört på länge. Som att ha typ 5 skjortor eller 7 par skor. (Finns bara 7 dagar per vecka, 5 är arbetsdagar!) 😁😂

Snarare att ha 496 parfymer varav 31 är favoriterna. Så länge en parfym bidrar till doftupplevelsen/doftresan så måste den inte vara en favorit för mig. Kan ha 5 olika Oud som bara funkar i min ensamhet men som likt förbannat är en härlig upplevelse när den plockas fram.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Tycker du sammanfattar det bra!
Fleurs är skräp.
Loukoum har något bra men hade velat ha mycket mer marmeladkonfekt.
Ouden i Haibah är nog det bästa jag någonsin doftat på i oudväg. Söt, jordig, varm, barnyard, tryffel. Nu förstår du varför jag tipsade dig om en helflaska på en gång 😉
Diwan är inte lika ”spännande” men mer versatil, mer fokus på ros och rök, helt i min smak. Dagsform vilken som är bäst för min del.
Monarch > Khabib även mig, dock så är båda ett måste i min samling.
EO3 är fantastisk i mitt tycke men snacket om att det tagit 14 år att sourcea rosorna från världens alla hörn till den osv känns överreklamerat, ja 😅
C&P är mäktig. Sanslösa ingredienser och den tickar väldigt många boxar men $999 för 50ml är saftigt.
Civet De Nuit är det bara @Nic som förstår sig på, tror jag! Även @Tjabo har uttryckt sig positivt om den men misstänker att det kan vara ett spel för galleriet bara! 😉 Den har blivit lite mer tolererbar för mig men fortfarande alldeles för mycket ingrott gubbpiss och bensinmackstoalett över den för min del.
Black Violet har vuxit rejält på mig och klivit upp närmare toppskiktet av TF, den är ingen Plum Jap men den är riktigt bra alltså!
Lavender Extreme är mysig men är den tillräckligt bra för en top 31 hos dig? Inte ens nära, tyvärr!

Kul att få höra din tankar! Vi är så tillbaka! Vi kan stryka våra epitet som föredettingar och tråkiga gubbar för överskådlig framtid åtminstone! Til’ next time! 🤝🫡
Bar Civet de Nuit senast igår och slogs som vanligt av hur fantastisk den är.
Det är tur att vi gillar olika, och jag är ganska glad att jag får ha den typen av dofter för mig själv... 😊
 

G.Clooney

Cartier
Incoming:

IMG_4668.jpeg

IMG_4669.jpeg


Paco Rabanne La nuit (diskad) är en av de bästa parfymerna jag testat. I samma härad som Chypre Extraordinaire men ännu mer tryck och mörkare.

Detta är parfum/extrait-versionen från 1985. Allt annat än sossig.

Detta är då ackorden enligt Fraggan på EDT-versionen.
1696706614352.png

Man kan ju inte hjälpa att man blir sugen. Verkar inte som att jag har något hemma som spelar i samma liga så jag är (som vanligt) lyckligt ovetandes om vad jag eventuellt missar. Detta rackarns vintage-inslaget där man ska leta med blåslampa efter gamla kemiska hopkok. Är det en splash-flaska du sitter på? Priserna pendlar rätt så friskt på ebay. Kommer inte ihåg i detalj men du & @S.L verkar vara överens om att EDP slår EDT, men parfum-varianten du sitter på där då? "Next level"?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Detta är då ackorden enligt Fraggan på EDT-versionen.
1696706614352.png

Man kan ju inte hjälpa att man blir sugen. Verkar inte som att jag har något hemma som spelar i samma liga så jag är (som vanligt) lyckligt ovetandes om vad jag eventuellt missar. Detta rackarns vintage-inslaget där man ska leta med blåslampa efter gamla kemiska hopkok. Är det en splash-flaska du sitter på? Priserna pendlar rätt så friskt på ebay. Kommer inte ihåg i detalj men du & @S.L verkar vara överens om att EDP slår EDT, men parfum-varianten du sitter på där då? "Next level"?

Vi vet faktiskt inte. Vi har bägge edp och den ligger topp 5 all time numer på min lista. Den här är ett ”blindköp” av samma kille som @S.L köpte sin edp av.
 

JCE

Cartier

Stevo

Omega
Tips om man letar designers så kör Tallink med sina 30% på det mesta - "SHOP30"
Funderar på att köpa en TF - Noir. Har aldrig doftat på den, men noterna verkar lovande.

Är inte jätteförtjust i TF- Noir Extreme, men jag antar att vanliga Noiren inte är alls som den.

Med 30% rabatt och ett gäng med Tallinksilja poäng så skulle jag kunna få en flaska till ett bra pris.

Vilka här tycker den är bottle worthy?
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Funderar på att köpa en TF - Noir. Har aldrig doftat på den, men noterna verkar lovande.

Är inte jätteförtjust i TF- Noir Extreme, men jag antar att vanliga Noiren inte är alls som den.

Med 30% rabatt och ett gäng med Tallinksilja poäng så skulle jag kunna få en flaska till ett bra pris.

Vilka här tycker den är bottle worthy?
Inte bottle worthy.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Funderar på att köpa en TF - Noir. Har aldrig doftat på den, men noterna verkar lovande.

Är inte jätteförtjust i TF- Noir Extreme, men jag antar att vanliga Noiren inte är alls som den.

Med 30% rabatt och ett gäng med Tallinksilja poäng så skulle jag kunna få en flaska till ett bra pris.

Vilka här tycker den är bottle worthy?

Absolut bottle worthy! Klassisk Tom Ford - doft såsom de ska dofta. (Inte skiten de släppt sen han lämnade sitt eget bolag).

Påminner inte alls om Noir extreme.
Här är iris (och viol) i centrum men med en grym mörk backdrop.

Kommer alltid ha en flaska av den.
 

G.Clooney

Cartier
Svägerskan köpte den nya YSL - MYSLF Edp till sin gubbe... Självklart var jag tvungen att såga skiten utan ens ha doftat på den. "Generisk", "Gjorts 1000 ggr förut", "småpojksdoft" osv osv....
Och så ser det mestadels ut i kommentarsfältet på fraggan också, så klart.
Men ett inlägg gav mig faktiskt en tankeställare:
1696854303214.png

Vad var tankeställaren då? Jo, jag undrar hur mycket faktiskt själva doften har med saken att göra eller om det är hela spektaklet runtomkring som egentligen avgör om man kommer gilla en doft eller inte. Och kan det stämma det som Ernest Beaux sade? Skulle inte förvåna mig iaf.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Svägerskan köpte den nya YSL - MYSLF Edp till sin gubbe... Självklart var jag tvungen att såga skiten utan ens ha doftat på den. "Generisk", "Gjorts 1000 ggr förut", "småpojksdoft" osv osv....
Och så ser det mestadels ut i kommentarsfältet på fraggan också, så klart.
Men ett inlägg gav mig faktiskt en tankeställare:
1696854303214.png

Vad var tankeställaren då? Jo, jag undrar hur mycket faktiskt själva doften har med saken att göra eller om det är hela spektaklet runtomkring som egentligen avgör om man kommer gilla en doft eller inte. Och kan det stämma det som Ernest Beaux sade? Skulle inte förvåna mig iaf.

Klart det ligger något i det. Men var i ligger det konstnärliga i att ta en ny aroma-kemikalie och dundra den till max? Med den logiken är ju Molecule 1 - 4 parfymens högborg.

Att helt avfärda alla designers är fel. Samtidigt bygger allt nuförtiden på en brief från marknad som är svin-generisk (och resultatet blir då likaså) och med en budget som är 1/10 av Fahrenheits. Marknadsbudgeten däremot är 100x större.

Det är här min kritik ligger. Att fokus hos de här dofterna är på att skapa något som är lätt att gilla med framförallt syntetiska material över naturliga (av kostnadsskäl, inte där de är bättre) men som tillför nada till genren. En till blå doft, jippie.

Terre d Hermes tillförde något till genren (iso e till max). Davidoff - Cool water likaså. Sauvage (Ambroxan till absurdum) har sin plats i historieböckerna (liksom Aventus). Men 98% av alla releaser i samma genre är generiskt skräp.
 
Spännande, var en mm från att hugga den häromdagen. Men @Notorious Niklas påstod att den är sämst jämfört med hur den en gång var. :chicken:
E16ACCB5-48EF-4C76-8040-DD24CB189486.jpeg

När juicen såg ut så här var den tydligen the shiznitz! Jag tycker nuvarande Nüwa är bra men det är bra många Roja jag vill ha i samlingen innan Nüwa. Och efter Notino’s tysklandsdrive så går de tydligen för runt 300€, då får man undvika nasare 😉
 
Topp