• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

JDQ

Panerai
2-Faktor
Bergströms Uppsala?
Tror inte det, senast jag pratade med dem sa dem att dem inte kan kommentera vilka modeller du kan ställa dig i kö på då det hanteras av ledningen så man får skicka in sina önskemål till dem. Så skickade in och fick efter någon dag återkoppling.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Ja det sa Bergströms uppsala till mig också men det ”skulle underlätta” om jag gav dom uppgifter vilken address jag bodde på, vad jag jobbade med etc.
Testa och maila in det dem i butik sa till mig är att dem inte kan ta några beslut, då ledningen hanterar intresselistorna. Sen kommer dem be om adress för att bekräfta din intresseplats om det finns en öppen lista. Hört att dem prioriterar lokal försäljning.
 

FlipSwede

Rolex
Vad innebär det i praktiken?
Ska jag gissa så har man nog med kunder på fortsatt heta modeller som buntas ihop med de mindre intressanta där det går.

Det dom är riktigt iskallt vill du (Kunder I gemen) ändå inte ha så lista på detta är meningslöst.
Ställ ut I butiken så det finns prylar att köpa för vemsomhelst inkl turister.

För marknaden anpassar sig till de rådande förhållandena.
Gråis slutar ju inte med verksamheten och dör av svält bara för att priserna svänger likalite som ÅF släpper premiumbitar till "Mindre bra kunder" om de kan generera mer vinst på annat håll
 

Lello

Omega
Låter tyvärr inte trovärdigt men samtidigt hoppas jag att det är sant.
Schysst approach och genuint specifikt intresse för viss modell / modeller har hittills genom åren fungerat väl för mig. :)
Tror inte det, senast jag pratade med dem sa dem att dem inte kan kommentera vilka modeller du kan ställa dig i kö på då det hanteras av ledningen så man får skicka in sina önskemål till dem. Så skickade in och fick efter någon dag återkoppling.

Ja det sa Bergströms uppsala till mig också men det ”skulle underlätta” om jag gav dom uppgifter vilken address jag bodde på, vad jag jobbade med etc.
Kontaktuppgifter tas ju alltid när man ställer sig i kö. Fråga om sysselsättning har jag aldrig hört om dock. Lite väl granskande kanske...
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Låter tyvärr inte trovärdigt men samtidigt hoppas jag att det är sant.

Jag blev erbjuden en TT DJ36 på Bergströms i GBG samt DJ36or och 41or i stål(dock ingen med räfflad ring) på Rob Engström. Det enda jag tyckte lät lite otroligt i hans story var att TT GMTn skulle vara direkt tillgänglig då den fortfarande är rätt het.

Rob har också sagt att dom inte arbetar med listor längre till mig. Vad jag förstår så betyder det ”Det vi har inne tillgängligt får du gärna köpa men vi kommer inte skriva upp dig på sportstål eller de hetare modellerna”. Enligt Bergströms i GBG jobbar de absolut med listor och var inga problem att skriva upp sig så länge man bor i närområdet, så vet inte varför Bergströms i Malmö skulle ha någon annan policy.
 

Kaka8

Breitling
Tror inte det, senast jag pratade med dem sa dem att dem inte kan kommentera vilka modeller du kan ställa dig i kö på då det hanteras av ledningen så man får skicka in sina önskemål till dem. Så skickade in och fick efter någon dag återkoppling.

Haha alltså.. Man ska alltså skicka in önskemål till ledningen, som sedan hanterar dessa..

Att man är beredd att förnedra sig så för att kanske få köpa en klocka är lite fascinerande ändå!
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Haha alltså.. Man ska alltså skicka in önskemål till ledningen, som sedan hanterar dessa..

Att man är beredd att förnedra sig så för att kanske få köpa en klocka är lite fascinerande ändå!
Är ju inte jättejobbigt? Mailar deras vanliga mail hej jag är intresserad av dessa modeller. Får svar du är nu på intresselista. För nämnd model. Hur skiljer det sig mot att gå in i butiken och säga samma sak? Är inte direkt en uppsats man ska skicka in.
 

Brimi

Cartier
För exakt ett år sen skrev jag ett mail till Bergströms Malmö och frågade om en OP34.
Jag fick svar att leveranstid var 6-8 månader och att jag var välkommen till butiken för att betala handpenning (20%) för att bekräfta beställningen.

Det gjorde jag direkt och klockan kom efter "bara" 5 månader.
Trevligt bemötande hela tiden... utan att behöva förnedra mig!

Min köphistorik: en Omega de Ville 6 månader innan.

OP34mm.jpg
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
För exakt ett år sen skrev jag ett mail till Bergströms Malmö och frågade om en OP34.
Jag fick svar att leveranstid var 6-8 månader och att jag var välkommen till butiken för att betala handpenning (20%) för att bekräfta beställningen.

Det gjorde jag direkt och klockan kom efter "bara" 5 månader.
Trevligt bemötande hela tiden... utan att behöva förnedra mig!

Min köphistorik: en Omega de Ville 6 månader innan.

OP34mm.jpg
Skulle säga att det mer låter som en beställning än att stå på intresselistan för en model? Vad jag har hört tar Bergströms inte handpenning för att dem inte kan garantera leverans om det inte är av en modell som går att beställa direkt men som kan ta några månader för leverans.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
För exakt ett år sen skrev jag ett mail till Bergströms Malmö och frågade om en OP34.
Jag fick svar att leveranstid var 6-8 månader och att jag var välkommen till butiken för att betala handpenning (20%) för att bekräfta beställningen.

Det gjorde jag direkt och klockan kom efter "bara" 5 månader.
Trevligt bemötande hela tiden... utan att behöva förnedra mig!

Min köphistorik: en Omega de Ville 6 månader innan.

OP34mm.jpg

Antar att processen är densamma för alla modeller som kan anses vara lite svala? Eller menar du att du skulle haft tur ? 34mm känns spontant inte som något som är lika efterfrågat som 36 och uppåt. Snygg klocka oavsett ☺️
 

Brimi

Cartier
Antar att processen är densamma för alla modeller som kan anses vara lite svala? Eller menar du att du skulle haft tur ? 34mm känns spontant inte som något som är lika efterfrågat som 36 och uppåt. Snygg klocka oavsett ☺️
Skulle säga att det mer låter som en beställning än att stå på intresselistan för en model? Vad jag har hört tar Bergströms inte handpenning för att dem inte kan garantera leverans om det inte är av en modell som går att beställa direkt men som kan ta några månader för leverans.

Man får läsa här så många kommentarer om listor, dåliga bemötande och upplevelse, jättelånga väntetider...
Så jag ville berätta hur det gick för mig. Inget annat. :cool:
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Skulle säga att det mer låter som en beställning än att stå på intresselistan för en model? Vad jag har hört tar Bergströms inte handpenning för att dem inte kan garantera leverans om det inte är av en modell som går att beställa direkt men som kan ta några månader för leverans.

Antar att processen är densamma för alla modeller som kan anses vara lite svala? Eller menar du att du skulle haft tur ? 34mm känns spontant inte som något som är lika efterfrågat som 36 och uppåt. Snygg klocka oavsett ☺️

Man får läsa här så många kommentarer om listor, dåliga bemötande och upplevelse, jättelånga väntetider...
Så jag ville berätta hur det gick för mig. Inget annat. :cool:
Jag kan väl också bidra med lite nyansering.

Mejlade i augusti om en klocka, fick tillbaka att jag står på ”listan” med leverans om ett år. Fick samtal i måndags om att den kommit. Inga krusiduller, info om ledningsgrupper eller frågor om jobb m.m.
 

robjobs

Breitling
Antar att processen är densamma för alla modeller som kan anses vara lite svala? Eller menar du att du skulle haft tur ? 34mm känns spontant inte som något som är lika efterfrågat som 36 och uppåt. Snygg klocka oavsett ☺️
Gick in på Bergströms i Malmö i augusti 2023 och beställde en OP36 utan någon köphistorik. Betalade 20% handpenning och den skulle komma inom 8-10månader. :)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jag kan väl också bidra med lite nyansering.

Mejlade i augusti om en klocka, fick tillbaka att jag står på ”listan” med leverans om ett år. Fick samtal i måndags om att den kommit. Inga krusiduller, info om ledningsgrupper eller frågor om jobb m.m.
I uppsala? I så fall är det dem som har svarat på ditt mail. Är ingen speciell mailadress utan dem vill bara hålla koll på tilldelningen.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Man får läsa här så många kommentarer om listor, dåliga bemötande och upplevelse, jättelånga väntetider...
Så jag ville berätta hur det gick för mig. Inget annat. :cool:

Har aldrig vart med om dåligt bemötande från AD. Alla har varit väldigt tillmötesgående och låtit mig känna och klämma på det de har inne. Är du trevlig och rak får du oftast samma bemötande tillbaka. Varierar självklart lite beroende på vem i personalen på en butik man pratar med då dom är olika trevliga helt enkelt. Sen går inte jag in och frågar om något omöjligt heller eller blir sur och vres om jag får ett nej. Även jag har upplevt bra leveranstider på det jag frågat efter och det har absolut inte varit iskalla modeller men har inte bett om någon ståldaytona.
 

Axios

Omega
Min OP 41 med grön urtavla kommer i början av Maj hos Engströms Ur i Jönköping.
Var inne hos dem i februari och gick rakt på sak, betalade en liten handpenning och så var det klart. Köpt en klocka hos dem tidigare till frun i Maj förra året.
Alltid trevliga och bra service på Engströms Ur för min del
 

Blakey

Breitling
Det är möjligt om du har breda axlar som mig, en tjock jävla plånbok och att du framförallt köper massa krims och krams som du inte behöver eller vill ha och med det agerandet sjunker dig till en nivå bortom räddning. Efter att du har sjunkit till en nivå bortom räddning ska du också sjunka till en låg nivå återigen genom att gå dit och vara uppgiven och fråga varför de inte har levererat din klocka efter 3 år. Då öppnas en ny tankeställare om du ska sjunka till en nivå där ridån dras fram för evigt genom att köpa ytterligare krims och krams du inte vill ha och ändå inte få köpa den.
Får mig att tänka på alla stackare som köpt massa ”low end” Pateks för att bygga förtroende nog hos AP för att till slut få sin Nautilus, bara för att upptäcka att PP precis har tagit bort dem som AD när de drog ner antalet AD med 25(?)%. OT, iofs men tusan vad surt för köparna.
 

Robbie

Omega
Tänkte dela med mig lite…
Var uppe i Stockholm på ett jobbärende. Traska då in på Nymans för att ta en titt på vad som fanns. Jag har under de senaste åren haft ögonen på en 126711CHNR Rootbeer. Den som många andra Rolex klockor har varit väldigt svårt att ens komma in på ”lista” på. Jag har dock nämnt mitt fulla, seriösa intresse på Bergströms i Malmö och Göteborg för bara två veckor sedan när jag varit på besök där. Har då fortsatt fått svar att den är svår och man nog får se 1 år framåt…

I alla fall tillbaka till Nymans i Stockholm. Den fanns inte ute i butik men dom plockar fram en till mig, låter mig känna, klämma och testa. Tar mitt leg och vill se hur min profil ser ut. Dom frågar om jag har köphistorik på Nymans sedan tidigare, vilket jag inte har. (Bar en Sub vid tillfället och har en datejust sedan tidigare köpta på Bergströms i Malmö)

Frågar vidare om jag brukar besöka butiken etc. Efter en stund säger säljaren, vill du ha den idag är den din.

Överraskad, förvånad och glad så slår jag givetvis till.

Undrar vad ni andra har för känsla, börjar det ”öppna” upp sig lite som förr igen? Min tanke var ju att någon kanske haft lista på denna under ett tag och nu när dom kontaktat personen så har denna tackat nej? Jag vet inte om det bara var tur eller vad. Dom hade i alla fall inte klockan ute i butik.
Jag är glad 😊
IMG_5685.jpeg
IMG_5687.jpeg
IMG_5700.jpeg
 
Senast ändrad:

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tänkte dela med mig lite…
Var uppe i Stockholm på ett jobbärende. Traska då in på Nymans för att ta en titt på vad som fanns. Jag har under de senaste åren haft ögonen på en 126711CHNR Rootbeer. Den som många andra Rolex klockor har varit väldigt svårt att ens komma in på ”lista” på. Jag har dock nämnt mitt fulla, seriösa intresse på Bergströms i Malmö och Göteborg för bara två veckor sedan när jag varit på besök där. Har då fortsatt fått svar att den är svår och man nog får se 1 år framåt…

I alla fall tillbaka till Nymans i Stockholm. Den fanns inte ute i butik men dom plockar fram en till mig, låter mig känna, klämma och testa. Tar mitt leg och vill se hur min profil ser ut. Dom frågar om jag har köphistorik på Nymans sedan tidigare, vilket jag inte har. (Bar en Sub vid tillfället och har en datejust sedan tidigare köpta på Bergströms i Malmö)

Frågar vidare om jag brukar besöka butiken etc. Efter en stund säger säljaren, vill du ha den idag är den din.

Överraskad, förvånad och glad så slår jag givetvis till.

Undrar vad ni andra har för känsla, börjar det ”öppna” upp sig lite som förr igen? Min tanke var ju att någon kanske haft lista på denna under ett tag och nu när dom kontaktat personen så har denna tackat nej? Jag vet inte om det bara var tur eller vad. Dom hade i alla fall inte klockan ute i butik.
Jag är glad 😊

Har fått uppfattningen om att ”kön/listan” främst gällt sportstål och att TT inte har varit lika illa. En kan ha fel där.
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Fått uppgift från Bergströms i GBg om väntetid på SUB ca 12 månader. Låter det rimligt? Bilen nästan positivt överraskad.
 
Topp