• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skaffa värderingsintyg

rdLAN

Breitling
Hej på er, jag har sökt frågan men hittar ingen direkt tråd om ämnet.
Var skaffar man värderingsintyg till klockorna till försäkringen. Tänker refernser som har lägre listvärde än markandsvärde.
Är det bara Kaplans som gör det eller andra ställen i stockholms trakten?

Kan tillägga att klockorna är inköpta på Nymans Ur.
 
Senast ändrad:

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Om jag inte missminner mig utfärdar Rob. Engström också värderingsintyg. De kräver dock originalcert.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du kan vända dig till nymans där du köpt klockorna, annars går kaplans också utmärkt. Det finns andra tredjeparter som påstår sig kunna göra värderingar men viktigt att det sker av en förordnad besiktningsman om det ska användas till försäkringsunderlag. Du kan söka upp här vilka som kan utfärda intyg.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Av rent intresse: om man köper en äldre klocka där originalcertet saknas, hur kan tillväga för att skaffa ett värderingsintyg i det fallet?
 

Tavlan

Breitling
Hallå där, första inlägget för mig.

Tänkte kolla vad ni andra tror om följande upplägg?

Jag är intresserad av en klocka som säljs av en pantbank. Eftersom det är distansköp så är det 14 dagars öppet köp.

Det finns inga dokument, kvitton osv på klockan. Jag tror inte att jag själv kan bedöma om den är äkta eller kopia. Jag har därför pratat med Kaplans auktioner och de säger att de kan värdera den och utfärda ett värderingsintyg som värderar klockans äkthet (om allt ser ok ut förstås). De kan göra detta även om klockan saknar dokumentation. Om allt då verkar ok behåller jag klockan, annars returnerar jag den.

Utan att gå in på vilken modell, pris, pantbank det är - tycker ni detta är ett bra upplägg generellt? Då får jag möjlighet att kontrollera skicket på klockan, samt en värderare bedömer klockan och skriver ett intyg.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
@Tavlan
Det är väl inget större fel på det upplägget. Under förutsättningen att de hinner inom dina 14 dagar. Nu vet jag inte om de skiljer på en äkthetskoll och en värdering då jag själv bara gjort det senare. Värderingen tar ju längre tid, mer arbete och kostar x antal kronor. En äkthetskoll kan vara så enkelt som att de tittar på klockan direkt och konstaterar fake till att måste behålla den för att öppna upp och kontrollera urverket. Det en kan vara grattis och det andra kostar y kr.
Fördelen med värderingen är att du vet om du gjort en bra eller dålig affär och har möjlighet att backa.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hallå där, första inlägget för mig.

Tänkte kolla vad ni andra tror om följande upplägg?

Jag är intresserad av en klocka som säljs av en pantbank. Eftersom det är distansköp så är det 14 dagars öppet köp.

Det finns inga dokument, kvitton osv på klockan. Jag tror inte att jag själv kan bedöma om den är äkta eller kopia. Jag har därför pratat med Kaplans auktioner och de säger att de kan värdera den och utfärda ett värderingsintyg som värderar klockans äkthet (om allt ser ok ut förstås). De kan göra detta även om klockan saknar dokumentation. Om allt då verkar ok behåller jag klockan, annars returnerar jag den.

Utan att gå in på vilken modell, pris, pantbank det är - tycker ni detta är ett bra upplägg generellt? Då får jag möjlighet att kontrollera skicket på klockan, samt en värderare bedömer klockan och skriver ett intyg.
Kan vara bra att dubbelkolla med Kaplans att dom har tid innan och boka en preliminär tid. Värdering tog 1 vecka sist jag var där för något år sedan. Tror inte dom har någon annan tjänst för äkthetskontroll än värderingsintyg - där dom även kollar äkthet. Kostade 400kr + 1% av värderingenspriset som dom kommer fram till (maxtak 1500kr).

Risken är att det kan bli tight med tid om dagarna inte lirar. Garanterar inte pantbanken klockans äkthet?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hallå där, första inlägget för mig.

Tänkte kolla vad ni andra tror om följande upplägg?

Jag är intresserad av en klocka som säljs av en pantbank. Eftersom det är distansköp så är det 14 dagars öppet köp.

Det finns inga dokument, kvitton osv på klockan. Jag tror inte att jag själv kan bedöma om den är äkta eller kopia. Jag har därför pratat med Kaplans auktioner och de säger att de kan värdera den och utfärda ett värderingsintyg som värderar klockans äkthet (om allt ser ok ut förstås). De kan göra detta även om klockan saknar dokumentation. Om allt då verkar ok behåller jag klockan, annars returnerar jag den.

Utan att gå in på vilken modell, pris, pantbank det är - tycker ni detta är ett bra upplägg generellt? Då får jag möjlighet att kontrollera skicket på klockan, samt en värderare bedömer klockan och skriver ett intyg.
Det låter väl framkomligt.
Kan finnas ett alternativ om du är lite listig. Det är att be om en täthetsservice. Då vet du både att klockan är tät och äkta eftersom urmakaren inte kommer att befatta sig med kopior.
 

Tavlan

Breitling
Kan vara bra att dubbelkolla med Kaplans att dom har tid innan och boka en preliminär tid. Värdering tog 1 vecka sist jag var där för något år sedan. Tror inte dom har någon annan tjänst för äkthetskontroll än värderingsintyg - där dom även kollar äkthet. Kostade 400kr + 1% av värderingenspriset som dom kommer fram till (maxtak 1500kr).

Risken är att det kan bli tight med tid om dagarna inte lirar. Garanterar inte pantbanken klockans äkthet?
Tack. Nej de garanterar inte om jag förstod rätt. Men man kan återlämna inom 14 dagar.

Edit: Eller, det verkar faktiskt som att de gör det. Det gäller alltså pantbanken Sefina.
Så här står det: När du handlar av oss kan du vara säker på att klockan är äkta och fungerar som den ska om inget annat anges (https://www.sefina.se/bloggar/se-upp-for-falska-klockor/)
Så, kanske borde man lita på det då?
 
Senast ändrad:
Topp