• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka dyra klockor

PE76

Cartier
2-Faktor
Bussgods kan försäkra upp till 120K och kostar strax söder om 1000kr att skicka. Har talat med två närliggande kontor och detta med värde över 50K är relativt nytt från deras sida, kundservice verkar inte hängt med här.. Så det går att skicka med bussgods, man lägger till en försäkring för 595:- utöver frakten. @Scaramanga
 

Caravelle33

Vacheron
Fick precis tips av en kompis i Danmark som skickar dyra klockor. Han rekommenderar https://www.secursus.com/en-gb/shipping-insurance/ och klockor går alldeles utmärkt att försäkra
A5DB1D87-27F7-4069-85EC-2443C07E0680.png
 

Kreacon

Audemars
Nån som vet hur man försäkrar upp ”säker frakt” via blocket för att komma upp i försäkringsvärde 10.000? Standardfrakten täcker bara upp till 5.000.

Trevlig kväll!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nån som vet hur man försäkrar upp ”säker frakt” via blocket för att komma upp i försäkringsvärde 10.000? Standardfrakten täcker bara upp till 5.000.

Trevlig kväll!
Finns det ens säker frakt via Blocket? Är väl dessa som blivit kapade på vägen ibland? Eller har de ändrat system?
 

Kreacon

Audemars
Finns det ens säker frakt via Blocket? Är väl dessa som blivit kapade på vägen ibland? Eller har de ändrat system?
Ingen aning. ”Säker frakt” är så de själva benämner det. Vad som känns bra är att säljaren identifierar sig med bank-id och att pengarna betalas ut till säljaren när jag som köparen godkänt att varan är enligt beskrivning. Varorna skickas med schenker. Köper hellre på KS. 😂
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning. ”Säker frakt” är så de själva benämner det. Vad som känns bra är att säljaren identifierar sig med bank-id och att pengarna betalas ut till säljaren när jag som köparen godkänt att varan är enligt beskrivning. Varorna skickas med schenker. Köper hellre på KS. 😂
Blocket är typ internets sista utpost. 😬
 

80-talet

Cartier
2-Faktor
Köpte en liten tavla för 1000 kr på lauritz. Frakten via MTAB kostade 1600 kr. Dom är ett skämt.

😂 Inom sverige eller från danmark? Det lät otroligt dyrt så mkt har jag inte betalt. Jag tänkte kanske inte heller på varor för ngn 1000 lapp, tråden har väl främst avhandlat transport för klockor över 50 000kr.
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Även klockor tar dom hutlösa summor för.

Sen har dom ett tak på 50.000 - och värden utöver det fås på ”offert”. Så det är nog bättre att söka andra möjligheter än MTAB. Aldrig haft så mkt strul och långa leveranstider som med detta bolag.
 

80-talet

Cartier
2-Faktor
Jag har som sagt inte använt dem till klocktransport eller tagit offert på det så mitt tips var bara ett tips, inte en rekomendation. Jag har goda erfarenheter från otaliga auktionsköp dock!
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag har skickat dyrare klockor på service i London och Paris. Det slutade bägge gånger med att jag gav upp försäkring. 5-8k om jag skulle försäkrat hela värdet, om jag ens hittade möjligheten. Det verkar inte vara många bolag som har alternativet. Det slutade med en övernattfrakt på bägge som iofs också var dyrt, men inte tillnärmelsevis så dyrt. Bägge kom fram som de skulle.
 

Kombineras med fraktbolag, exemeplvis DHL eller Fedex.
Inte råkat ut för något, och har därav ej använt mig av försäkringen.
Läste i det finstilta på Secursus att försäkringen inte gäller vid köp eller försäljning via en marketplace. Vilket då inte skulle täcka Blocket, Ebay, Chrono24 m.m.

6.2. THE PARCEL INSURANCE DOES NOT COVER:
  • ITEMS SHIPPED THAT ARE SOLD/PURCHASED ON AN ONLINE MARKETPLACE BY INDIVIDUALS. ONLY OFFICIAL BUSINESSES WILL BE COVERED UNLESS APPROVED IN WRITING.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Hej, har typt ringt alla transportörer och de har ändrat villkor precis och nu avråder även Schenker från använda dom då klockor ska bli ett undantag...... Ingen verkar på riktigt ha en transportförsäkring för klockor typ 45.000 när man frågar dom även om deras hemsidor säger annorlunda. Någon som har ett förslag på vettigt bolag gällande separat försäkring? :)
 

PE76

Cartier
2-Faktor
Hej, har typt ringt alla transportörer och de har ändrat villkor precis och nu avråder även Schenker från använda dom då klockor ska bli ett undantag...... Ingen verkar på riktigt ha en transportförsäkring för klockor typ 45.000 när man frågar dom även om deras hemsidor säger annorlunda. Någon som har ett förslag på vettigt bolag gällande separat försäkring? :)
Kolla med bussgods, skickade med värde 130k fullt försäkrad via dem i somras. De visste att det innehöll klocka. Gick på runt tusenlappen.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Hittade ett externt bolag som försäkrar 45.000 för 43€ om man väljer Fedex. De har samarbete med alla bolag. Fick snabbt svar från deras kundtjänst dessutom. Secursus.com. Tack till @hook för bra hjälp😀
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Hittade ett externt bolag som försäkrar 45.000 för 43€ om man väljer Fedex. De har samarbete med alla bolag. Fick snabbt svar från deras kundtjänst dessutom. Secursus.com. Tack till @hook för bra hjälp😀

De har väl det väl pratats om här i flera år och det som var nytt för mig är att de inte täcker köp mellan privatpersoner enligt texten fem inlägg ovanför ditt.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Fick superservice av Mailbox etc på Lilla Kungsgatan i Göteborg, finns på fler ställen i Sverige. De tejpade och packade kartongen och förseglade. Allt fotades och de kollade ”alla” fraktbolag och just nu va Fedex billigast så de fixade allt gällande detta och jag kopplade på Secursus försäkring direkt tillsammans med försändelseid. Allt klart på 20 min. Betalade 845kr inkl paketering och frakt plus 43€ för försäkring. Riktigt proffsig service. Paketet hämtades senare på eftermiddagen av Fedex i deras butik😀
 

moggelito

Rolex
2-Faktor
Tog mig friheten att googla fram tjänstevillkoren, det stämmer som ni alla säger, klockor får man inte skicka med postpaket.

Inte jättebra information från deras kundtjänst i det här fallet :)

Det var ju det jag gjorde, litade inte på vad det skreks om här å ringde postnord ;)
Stämmer kanske inte riktigt till 100%.
Klockor får man jättegärna skicka, beroende på värde och annat kanske det inte rekommenderas men att man inte får är väl hårt.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Stämmer kanske inte riktigt till 100%.
Klockor får man jättegärna skicka, beroende på värde och annat kanske det inte rekommenderas men att man inte får är väl hårt.
Klart man får men flera av speditörerna avråder från det då deras försäkringar eventuellt inte täcker förlust. Nedan från Schenkers försäkringsavdelning.
Schenker.JPG
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna tråd.
Hur ser det ut idag - vad använder ni som skickar klockor för över 50.000 (gränsen för Postnord Värde) för fraktlösningar?
 
Topp