• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 584 38.0%

  • Totala väljare
    1,536

aquvist

Cartier
2-Faktor
... blir ju inte mindre irriterad när man hittar exakt samma band på AliExpress för 67 kr 😆
Vill man slå på stort måste ju det här vara bland det ultimata ;)

1704318008856.png
 

3R1K

Cartier
Hej,

Söker lite 'expertråd' ... Söker en bra länk till min Baby Ploprof (166.0250). Det är 22mm mellan luggarna. Egentligen vill jag ha en 1171 med 22mm raka end-links fast jag vet inte riktigt hur man skulle hitta rätt end-links. Sätter jag bara på en 1171:a utan end-links så kommer länken sitta löst, det blir liksom inte bra. Kanske en Speedmaster Mark II länk skulle passa; den har ju raka end-links men tror det är 20mm (kanske man kan leva med ett litet glapp) ...

All inspiration är välkommen (men inte intresserad av mesh)! Uncle Seiko har också några bra alternativ men hittar inga riktigt bra platta end-links för 22mm glappet ...

33_0.jpg
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Jag tänkt kolla här om någon annan med en SMP 2541.80.00 (cal. Omega 1538) upplever samma sak som mig gällande datumfönstret på sin. Det har stört mig lite att datumet kan flytta lite på sig beroende på i vilken riktning man håller klockan. Håller man den vertikalt flyttas datumet till nederkant av fönstret, men så fort man lägger ned klockan så centreras datumet igen.

Är det ett normalt beteende? Svårt att se att det skulle påverka något rent funktionsmässigt, men vore skönt att veta vad som ligger bakom det. Kan även tillägga att urverket byttes till ett nytt i maj 2023.

Att sekundvisaren träffar exakt mellan sekundindikatorer är jag inte lika nojig över 😅 Tänker att jag ska be en urmakare rätta till det då den åker in på trycktest framåt våren.

IMG_5935.jpeg
 
Senast ändrad:

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jag tänkt kolla här om någon annan med en SMP 2541.80.00 (cal. Omega 1538) upplever samma sak som mig gällande datumfönstret på sin. Det har stört mig lite att datumet kan flytta lite på sig beroende på i vilken riktning man håller klockan. Håller man den vertikalt flyttas datumet till nederkant av fönstret, men så fort man lägger ned klockan så centreras datumet igen.

Är det ett normalt beteende? Svårt att se att det skulle påverka något rent funktionsmässigt, men vore skönt att veta vad som ligger bakom det. Kan även tillägga att urverket byttes till ett nytt i maj 2023.

Att sekundvisaren träffar exakt mellan sekundindikatorer är jag inte lika nojig över 😅 Tänker att jag ska be en urmakare rätta till det då den åker in på trycktest framåt våren.

IMG_5935.jpeg

Hmm, låter nästan som att verkshållaren är för stor om verket rör sig.
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Hmm, låter nästan som att verkshållaren är för stor om verket rör sig.
Men borde inte tavlan flytta med i såna fall också? I såna fall borde det inte resultera i att datumet kan flyttas lite inom fönstret. Klockan skickades ned till Omega för bytet av verk, vet inte riktigt hur deras rutiner ser ut, men känns inte det som en sak som de borde bytt ut samtidigt om det skulle vara fel?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Men borde inte tavlan flytta med i såna fall också? I såna fall borde det inte resultera i att datumet kan flyttas lite inom fönstret. Klockan skickades ned till Omega för bytet av verk, vet inte riktigt hur deras rutiner ser ut, men känns inte det som en sak som de borde bytt ut samtidigt om det skulle vara fel?

Ja det är sant det. Skulle skicka in klockan igen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Fredrik av Danmark kröns till kung med SMP på nato. Själva klockan har dykt upp förr, helt borstad överallt och utan datum. Gåtfull då jag inte hittat något officiellt från Omega om den. Första gången den dök upp var 2020 som ett limiterat släpp till Schweiziska armen. Sedan har den dykt upp som "issued" till fler dylikheter och som här till Frømandskorpset. Att Fredrik skulle sporta något annat än en äkta Omega på sin kröning vore förstås en skräll utan dess like så man får ju ändå tro på det.




1705753513256.png
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Fredrik av Danmark kröns till kung med SMP på nato. Själva klockan har dykt upp förr, helt borstad överallt och utan datum. Gåtfull då jag inte hittat något officiellt från Omega om den. Första gången den dök upp var 2020 som ett limiterat släpp till Schweiziska armen. Sedan har den dykt upp som "issued" till fler dylikheter och som här till Frømandskorpset. Att Fredrik skulle sporta något annat än en äkta Omega på sin kröning vore förstås en skräll utan dess like så man får ju ändå tro på det.




1705753513256.png

Skulle önska att Omega släppte den klockan till allmänheten. Men om den lanseras blir det säkert i en begränsad upplaga till ett hutlöst pris :(
 

Pentann

Cartier
2-Faktor
IMG_5209.jpeg

Har man blivit med Seamaster igen. Denna är väldigt tidig ur produktionen från år 1993 när de började tillverkas. Det äldre urverket som ej är chronometer certifierat och utan omega loggan på escape valv kronan.
Underbar urtavla med det åldrande tritiumet.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Vad skulle ni välja som SMP att använda i rotation. Inte den senaste ref, men Brosnan eller SMP-c? Den senare bättre på pappret, men Brosnan är Brosnan…
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Vad skulle ni välja som SMP att använda i rotation. Inte den senaste ref, men Brosnan eller SMP-c? Den senare bättre på pappret, men Brosnan är Brosnan…
Beror på vad du är ute efter ;)
Har ägt båda, SMPc upplevde jag som tåligare och kunde ta mer stryk, Brosnan-eran kändes mer som ”finklocka” trots att den var begagnad. Så skulle säga att det är lite avhängt med vad den kommer användas i rotation med samt vilken färg det är du har siktet inne på. Avgudar PB-blåa men hatar den blåa nyansen på SMPc:n.
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Tjena

På jakt efter en 2264, och stötte på denna annons av en svensk handlare på c24. Känns som att något inte stämmer riktigt här? Kika på datumet på första bilden. Känns som att siffrorna inte riktigt "fyller ut" datumfönstret, likt de andra exemplen.
Objektet i sig är inte av intresse för mig, frågan ställs mest för att lära. 🙂

1000008891.jpg



1000008893.jpg



1000008895.jpg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena

På jakt efter en 2264, och stötte på denna annons av en svensk handlare på c24. Känns som att något inte stämmer riktigt här? Kika på datumet på första bilden. Känns som att siffrorna inte riktigt "fyller ut" datumfönstret, likt de andra exemplen.
Objektet i sig är inte av intresse för mig, frågan ställs mest för att lära. 🙂

1000008891.jpg



1000008893.jpg



1000008895.jpg
Jelt klart utbytt datumskiva till nån AM, Omega skulle aldrig använda en sånt där litet fjuttigt datum😅
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Jelt klart utbytt datumskiva till nån AM, Omega skulle aldrig använda en sånt där litet fjuttigt datum😅
Helt enig! Frågan är ifall det är mer än så som är utbytt / ej original / fejk. Någon som kan se fler skillnader? Jag tycker mig se skillnad i första "S:et" i Seamaster, där det på exemplet har en liten böj uppåt, mitt i. Medan de andra sluttar mer rakt. Vet dock att omega justerat Seamaster texten någon eller några gånger.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Helt enig! Frågan är ifall det är mer än så som är utbytt / ej original / fejk. Någon som kan se fler skillnader? Jag tycker mig se skillnad i första "S:et" i Seamaster, där det på exemplet har en liten böj uppåt, mitt i. Medan de andra sluttar mer rakt. Vet dock att omega justerat Seamaster texten någon eller några gånger.
Håller med, men i övrigt skulle den mycket väl kunna vara riktig! Hittar inga uppenbara felaktigheter iaf😃
Som du säger så kan S:et ha ändrats under åren, där har jag dålig koll!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tjena

På jakt efter en 2264, och stötte på denna annons av en svensk handlare på c24. Känns som att något inte stämmer riktigt här? Kika på datumet på första bilden. Känns som att siffrorna inte riktigt "fyller ut" datumfönstret, likt de andra exemplen.
Objektet i sig är inte av intresse för mig, frågan ställs mest för att lära. 🙂

1000008891.jpg



1000008893.jpg



1000008895.jpg
Det är Uretvintage, är det konstigheter så är det väl från dom? Mycket märkligt !
 
Topp