• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Hade en gång i tiden en Mark XII på länk och är nu sugen på en Spitfire 39mm. Gillar den med vanlig stålboett, men måste erkänna att bronsen med grön tavla är väldigt läcker. samtidigt är jag ingen bronsfantast, ogillar gröna handleder.
Skulle kunna tänka mig någon begagnad också, men klarar inte av märken på bandhornen efter klantiga bandbyten, vilket förekommer på majoriteten av klockorna på KS.
- Några åsikter från tråden som kan vara till vägledning?
IMG_0820.jpeg
IMG_0821.jpeg
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Hade en gång i tiden en Mark XII på länk och är nu sugen på en Spitfire 39mm. Gillar den med vanlig stålboett, men måste erkänna att bronsen med grön tavla är väldigt läcker. samtidigt är jag ingen bronsfantast, ogillar gröna handleder.
Skulle kunna tänka mig någon begagnad också, men klarar inte av märken på bandhornen efter klantiga bandbyten, vilket förekommer på majoriteten av klockorna på KS.
- Några åsikter från tråden som kan vara till vägledning?
IMG_0820.jpeg
IMG_0821.jpeg
Är väl bara o slå till ?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hade en gång i tiden en Mark XII på länk och är nu sugen på en Spitfire 39mm. Gillar den med vanlig stålboett, men måste erkänna att bronsen med grön tavla är väldigt läcker. samtidigt är jag ingen bronsfantast, ogillar gröna handleder.
Skulle kunna tänka mig någon begagnad också, men klarar inte av märken på bandhornen efter klantiga bandbyten, vilket förekommer på majoriteten av klockorna på KS.
- Några åsikter från tråden som kan vara till vägledning?
IMG_0820.jpeg
IMG_0821.jpeg
Hej,

Haft ett gäng bronsklockor. IWC färgar inte av sig. De har en annan typ av legering med aluminium i för att förhindra det gröna. Och vara hundvänlig. Läs här:


Och den har inga märken :)
 

degiomg

Omega
Hallå Klocklovers!
Jag fick lust för en "biktning"

Det är är min tidigare IWC Pilot.
Jag vann på slump en aktion på Tradera, lägger ut lite bud här och var som jag ibland vinner.
Men denna gick emot det som jag vanliga gillar.

  • Inte inhouse.
  • Ingen lume på urtavlan
  • Datumfönster som inte matchar urtavlan (undantag för mig är Rolex när de har "förstoringsglaset".

Men satans vad jag gillade denna, den var SJUKT tydlig att se tiden på, (det är väl tanken med piloter)
Sålde bort denna till en bekant som frodas med den idag.
Kommer den i No-date transparent baksida (in-house) samt storlek om 41 och tunn så är det en nobrainer.

,
 

Bilagor

  • iwc.JPG
    iwc.JPG
    24.1 KB · Visningar: 18
  • Skärmklipp1.JPG
    Skärmklipp1.JPG
    35.9 KB · Visningar: 17

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Vad är era tankar kring IWC Aquatimer 3536-1 (titan). Tycker den ser så sjukt schysst ut, och är riktigt sugen på att testa IWC. Det jag främst funderar på är hur den bärs? Läste att ändlänk-ändlänk mäter 57mm...
 

eigenvalue

Omega
2-Faktor
Vad är era tankar kring IWC Aquatimer 3536-1 (titan). Tycker den ser så sjukt schysst ut, och är riktigt sugen på att testa IWC. Det jag främst funderar på är hur den bärs? Läste att ändlänk-ändlänk mäter 57mm...
Den bästa Aquatimer de gjort?! :)

(Ursäkta bilder i kasst ljust)

R0000127_001.jpg

Tycker den sitter riktigt bra. En tooligare dykare får man leta efter IMHO.

Avsaknaden av heliumventil är riktigt skönt - det behövs ju inte om man gör klockan tät
“Just make the watch well enough that helium doesn’t enter it to begin with, and it becomes a non-issue.”
/ Legenden Kurt Klaus


R0000129_001.jpg


Vridringen fungerar på ett lite annorlunda sätt - den trycks ned för att vridas (moturs). I vanligt utfjädrat läge är den låst. Men det hade du säkert koll på!

Som du ser på bilderna för tillfället klädd i OEM-gummi, som för övrigt sitter riktigt behagligt.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Ser mycket bra ut! Sugen på att köpa till det bruna gummit också.

Rekommenderas. Jag har alltid haft lite utmaningar med läderbandet. För hårt och hamnar alltid mellan två hål vilket gör att det antingen sitter för tight eller för löst. Vad är din erfarenhet? By the way - såg att du har länken också. Jag har alltid tyckt att länken hör bäst hemma på kronografen och bandet på vanliga piloten. Vad är din erfarenhet? Vad använder du mest/vilken är favoritkombon på XX?
 
  • Like
Reactions: pnt

pnt

Rolex
2-Faktor
Rekommenderas. Jag har alltid haft lite utmaningar med läderbandet. För hårt och hamnar alltid mellan två hål vilket gör att det antingen sitter för tight eller för löst. Vad är din erfarenhet? By the way - såg att du har länken också. Jag har alltid tyckt att länken hör bäst hemma på kronografen och bandet på vanliga piloten. Vad är din erfarenhet? Vad använder du mest/vilken är favoritkombon på XX?

Kan till viss del hålla med dig om lädret - jag skulle säga att jag använder klockan mest på länken som i sig är helt fantastisk. Extremt bekväm. Lädret är enligt mig den snyggaste combon men också den mest obekväma. Tog ganska lång tid att mjuka upp det. Nu sitter det OK men inte perfekt. Gummit blir mest använt sommartid. Upplever att jag aldrig riktigt tröttnar på Mark XX då känslan är så olika beroende på band. Jag kan sätta på länken efter att ha kört lädret i någon vecka och känna att det är en "ny" klocka igen. Riktigt bra!
 

Stoikern

Cartier
2-Faktor
Kan till viss del hålla med dig om lädret - jag skulle säga att jag använder klockan mest på länken som i sig är helt fantastisk. Extremt bekväm. Lädret är enligt mig den snyggaste combon men också den mest obekväma. Tog ganska lång tid att mjuka upp det. Nu sitter det OK men inte perfekt. Gummit blir mest använt sommartid. Upplever att jag aldrig riktigt tröttnar på Mark XX då känslan är så olika beroende på band. Jag kan sätta på länken efter att ha kört lädret i någon vecka och känna att det är en "ny" klocka igen. Riktigt bra!
Jag har visserligen en Mark XV men instämmer helt i att ett bandbyte skänker upplevelsen av en ’ny’ klocka. Har kört på Nato-band en period och slängde precis på lädret igen.
IMG_3161.jpeg
 

dcc83

Breitling
Någon här som har en Pilot Chronograph 41 och vill berätta om hur de upplever klockan? Ska köpa min första kronograf och trodde jag bestämt mig för en Omega Moonwatch men råkade gå förbi och prova en IWC och nu är jag rådvill
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Någon här som har en Pilot Chronograph 41 och vill berätta om hur de upplever klockan? Ska köpa min första kronograf och trodde jag bestämt mig för en Omega Moonwatch men råkade gå förbi och prova en IWC och nu är jag rådvill
Hej,
Vilken av 41mm är du sugen på? Jämför du både på länk?

Har både en 41mm och en Speedmaster. Sitter rätt olika på armen. Piloten kramar mer om handleden pga bandhornens lutning, medan speedyn ligger på handleden. Baserat på mina klockor (men detta beror på vilken du väljer) så är Speedyn mer elegant och Pilot mer tuff. Pilot känns mer som en riktig flygare. Speedyn passar bäst till kostym av de två. Medan Pilot passar både ledigt och till kavaj. Köper du en med svart urtavla så funkar den så klart till fler tillfällen än grön och blå. Samtidigt är det kanske just färg trevligt att addera till samlingen.
 

dcc83

Breitling
Jag testade grön urtavla på länk. Tyckte om tydligheten i urtavlan, medan Seamaster helt klart ha en annan känsla genom att den är tunnare. Har även provat en Mark XX och den var mycket trevlig. Så det kanske är en Seamaster nu och en vanlig Mark XX i framtiden
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
En till fråga... Viklås till OEM-lädret på XX - passar det banden gjorda för vanlig buckle och värt att köpa...?
 
Topp