• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

martaSM30

Audemars
Söker en analog kvartsklocka utan sekundvisare under 38 mm. Hit me. Hard. Sportig eller dress spelar ingen roll.

Jag äger en Cartier Tank. Sen känner jag till Breitling Aerospace Evo samt Defakto Yadayada-whatever, men båda är större än 38 mm.
Jag tänkter neovintage, typ Omega Constellation
IMG_6167.jpeg
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Söker en analog kvartsklocka utan sekundvisare under 38 mm. Hit me. Hard. Sportig eller dress spelar ingen roll.

Jag äger en Cartier Tank. Sen känner jag till Breitling Aerospace Evo samt Defakto Yadayada-whatever, men båda är större än 38 mm.

Credor har väl några äldre kvartsmodeller utan sekundvisare och under 38mm.

Men man kan väl ha flera Tanks? :)
 

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Söker en analog kvartsklocka utan sekundvisare under 38 mm. Hit me. Hard. Sportig eller dress spelar ingen roll.

Jag äger en Cartier Tank. Sen känner jag till Breitling Aerospace Evo samt Defakto Yadayada-whatever, men båda är större än 38 mm.
En neo-vintage Movado/Zenith museum watch? Finns i många varianter och storlekar.

Inte riktigt analog, men en 90-tals ana-digi där det går att stänga av den digitala displayen? Lite fusk kanske, men ingen sekundvisare iaf . T.ex. Seamaster Polaris. Eller en Hermès med samma verk.

3A982F71-8ADC-4584-B2D8-D864C0F071DD-COLLAGE.jpeg
 

Nedomansky

Breitling
Ska köpa mig en beater, tänker mig ett dykarur upp till 3000:-. Det blir med ett quartz verk, vanligt batteri drivet eller någon typ av solarverk. Har sett att det finns en del ur i den prisklassen med automatiska urverk. Funderar lite på vitsen med en sådan klocka, de ska ju servas o jag tjejgissar när jag säger att servicekostnaden överskrider klockans värde.
Köper man automat som får gå så länge som den håller tiden på ett anständigt sätt, sedan hamnar den i en låda eller liknande? Förklara tankegången bakom inköp av en billig klocka med automatiskt urverk, istället för ett quartzur som har en längre livslängd för samma peng.
Har en Seikoautomat som jag har liggande samt en Invicta diver som var min första "riktiga " klocka. Nu när dessa ur bara ligger så funderar jag på varför jag öht köpte dem...
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Ska köpa mig en beater, tänker mig ett dykarur upp till 3000:-. Det blir med ett quartz verk, vanligt batteri drivet eller någon typ av solarverk. Har sett att det finns en del ur i den prisklassen med automatiska urverk. Funderar lite på vitsen med en sådan klocka, de ska ju servas o jag tjejgissar när jag säger att servicekostnaden överskrider klockans värde.
Köper man automat som får gå så länge som den håller tiden på ett anständigt sätt, sedan hamnar den i en låda eller liknande? Förklara tankegången bakom inköp av en billig klocka med automatiskt urverk, istället för ett quartzur som har en längre livslängd för samma peng.
Har en Seikoautomat som jag har liggande samt en Invicta diver som var min första "riktiga " klocka. Nu när dessa ur bara ligger så funderar jag på varför jag öht köpte dem...
Nej det vettigaste är så klart att köpa kvarts i den prisklassen men många klarar ju inte av kvarts. Det är är ingen sjääl i en batteriklocka. De mekaniska fyller väl en funktion på det viset. Jag har själv haft många mekaniska i den lägre prisklassen, ingen av de har stannat så länge i samlingen men ändå varit roliga på sitt sätt.
 

Nedomansky

Breitling
Förstår resonemanget med att ett quartz ur saknar själ i viss mån, har själv haft en Zeniht automat, som jag sålde för att jag fick problem med synen pga åldern o inte kunde läsa av den ljusa tavlan, men en fin klocka var det o jag saknar den! Grejen är alltså att sälja av billiga automater😜 vad kostar en service idag på en dykare, den ska väl trycktestas gissar jag? Hur ofta ska en finare klocka servas?
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Ska köpa mig en beater, tänker mig ett dykarur upp till 3000:-. Det blir med ett quartz verk, vanligt batteri drivet eller någon typ av solarverk. Har sett att det finns en del ur i den prisklassen med automatiska urverk. Funderar lite på vitsen med en sådan klocka, de ska ju servas o jag tjejgissar när jag säger att servicekostnaden överskrider klockans värde.
Köper man automat som får gå så länge som den håller tiden på ett anständigt sätt, sedan hamnar den i en låda eller liknande? Förklara tankegången bakom inköp av en billig klocka med automatiskt urverk, istället för ett quartzur som har en längre livslängd för samma peng.
Har en Seikoautomat som jag har liggande samt en Invicta diver som var min första "riktiga " klocka. Nu när dessa ur bara ligger så funderar jag på varför jag öht köpte dem...
Jag citerar mig själv ifrån första posten i tråden då den skapades. "I denna tråd tänkte jag INTE vi ska ställa fördelar/nackdelar mot mekaniska klockor, utan enbart snacka kvarts."
Det finns så många andra trådar för detta...
Om man pratar om fördelar med kvarts blir det ju i och för sig ofrånkomligt att dom ställs mot mekaniska, så därför tycker jag det är trevligare att bara berätta/framhålla vad man tycker är bra med kvarts.
Stalltipset i prisklassen brukar vara Citizen ifrån mig, men både Certina och Tissot har några trevliga dykare i de lägre prisklasserna, möjligen är 3K lite i lägsta laget för etablerade märken att hitta nytt i butik
 

Nedomansky

Breitling
Jag citerar mig själv ifrån första posten i tråden då den skapades. "I denna tråd tänkte jag INTE vi ska ställa fördelar/nackdelar mot mekaniska klockor, utan enbart snacka kvarts."
Det finns så många andra trådar för detta...
Om man pratar om fördelar med kvarts blir det ju i och för sig ofrånkomligt att dom ställs mot mekaniska, så därför tycker jag det är trevligare att bara berätta/framhålla vad man tycker är bra med kvarts.
Stalltipset i prisklassen brukar vara Citizen ifrån mig, men både Certina och Tissot har några trevliga dykare i de lägre prisklasserna, möjligen är 3K lite i lägsta laget för etablerade märken att hitta nytt i butik
Ok, har inte läst första inlägget, hittade ingen annanstans att lägga frågan, relativt ny på forumet o har kanske inte lärt mig navigera här..
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Förstår resonemanget med att ett quartz ur saknar själ i viss mån, har själv haft en Zeniht automat, som jag sålde för att jag fick problem med synen pga åldern o inte kunde läsa av den ljusa tavlan, men en fin klocka var det o jag saknar den! Grejen är alltså att sälja av billiga automater😜 vad kostar en service idag på en dykare, den ska väl trycktestas gissar jag? Hur ofta ska en finare klocka servas?
Jag betalade 2600kr för en service senast men det är ett par år sedan. Rolex säger 10 år mellan service på moderna klockor. Det brukar finnas ganska många åsikter i den frågan.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Ok, har inte läst första inlägget, hittade ingen annanstans att lägga frågan, relativt ny på forumet o har kanske inte lärt mig navigera här..
Inga problem, sånt som händer :)
Många som postar här gillar/äger även mekaniska klockor (så även jag) Att ställa teknikerna mot varandra utifrån att framhålla den ena över den andra brukar sällan leda till någon trevlig stämning, alla gillar olika och av olika anledning, men då vi är här gillar vi kvarts :)
 

Nedomansky

Breitling
Inga problem, sånt som händer :)
Många som postar här gillar/äger även mekaniska klockor (så även jag) Att ställa teknikerna mot varandra utifrån att framhålla den ena över den andra brukar sällan leda till någon trevlig stämning, alla gillar olika och av olika anledning, men då vi är här gillar vi kvarts :)
Jag tycker inte jag ställer teknikerna mot varandra, båda har sina fördelar o nackdelar. Jag var mer intresserad av den ekonomiska aspekten i att köpa en billig automat kontra ett quartzur, då en automat kräver kostsamma servicar vilket en quartz klocka inte gör..
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jag citerar mig själv ifrån första posten i tråden då den skapades. "I denna tråd tänkte jag INTE vi ska ställa fördelar/nackdelar mot mekaniska klockor, utan enbart snacka kvarts."
Det finns så många andra trådar för detta...
Om man pratar om fördelar med kvarts blir det ju i och för sig ofrånkomligt att dom ställs mot mekaniska, så därför tycker jag det är trevligare att bara berätta/framhålla vad man tycker är bra med kvarts.
Stalltipset i prisklassen brukar vara Citizen ifrån mig, men både Certina och Tissot har några trevliga dykare i de lägre prisklasserna, möjligen är 3K lite i lägsta laget för etablerade märken att hitta nytt i butik
Jag hade kört på Seiko men det är för att jag är Seiko fan-boy.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag tycker inte jag ställer teknikerna mot varandra, båda har sina fördelar o nackdelar. Jag var mer intresserad av den ekonomiska aspekten i att köpa en billig automat kontra ett quartzur, då en automat kräver kostsamma servicar vilket en quartz klocka inte gör..
Att försöka få rationella svar som ska vara ekonomiskt motiverade lär vara fruktlöst i entusiastkretsar, det är sällan den drivande kraften i ett klockintresse
 

moggelito

Rolex
2-Faktor
Ska köpa mig en beater, tänker mig ett dykarur upp till 3000:-. Det blir med ett quartz verk, vanligt batteri drivet eller någon typ av solarverk. Har sett att det finns en del ur i den prisklassen med automatiska urverk. Funderar lite på vitsen med en sådan klocka, de ska ju servas o jag tjejgissar när jag säger att servicekostnaden överskrider klockans värde.
Köper man automat som får gå så länge som den håller tiden på ett anständigt sätt, sedan hamnar den i en låda eller liknande? Förklara tankegången bakom inköp av en billig klocka med automatiskt urverk, istället för ett quartzur som har en längre livslängd för samma peng.
Har en Seikoautomat som jag har liggande samt en Invicta diver som var min första "riktiga " klocka. Nu när dessa ur bara ligger så funderar jag på varför jag öht köpte dem...
Här har du en citizen med eco-drive som är oerhört prisvärd, BN0150-61E.
Bra pris på svenska Amazon.


 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Ska köpa mig en beater, tänker mig ett dykarur upp till 3000:-. Det blir med ett quartz verk, vanligt batteri drivet eller någon typ av solarverk. Har sett att det finns en del ur i den prisklassen med automatiska urverk. Funderar lite på vitsen med en sådan klocka, de ska ju servas o jag tjejgissar när jag säger att servicekostnaden överskrider klockans värde.
Köper man automat som får gå så länge som den håller tiden på ett anständigt sätt, sedan hamnar den i en låda eller liknande? Förklara tankegången bakom inköp av en billig klocka med automatiskt urverk, istället för ett quartzur som har en längre livslängd för samma peng.
Har en Seikoautomat som jag har liggande samt en Invicta diver som var min första "riktiga " klocka. Nu när dessa ur bara ligger så funderar jag på varför jag öht köpte dem...
Funkar det med vintage? Svårt att slå en Seiko 7548-7000 i den här prisnivån. Finns en tråd här om du vill ha mer info. Eventuellt 6458-6000, 6458-6020, 7C43-6010 om du vill ha en mindre storlek (38mm). Du kan nog hitta ett fungerande exemplar för runt 3000kr.

Vågar man sig längre ner i vintageträsket finns det en hel del Seiko Silverwave och andra lite mer udda pjäser.
 

menellerhur

Omega
2-Faktor
Ska köpa mig en beater, tänker mig ett dykarur upp till 3000:-. Det blir med ett quartz verk, vanligt batteri drivet eller någon typ av solarverk. Har sett att det finns en del ur i den prisklassen med automatiska urverk. Funderar lite på vitsen med en sådan klocka, de ska ju servas o jag tjejgissar när jag säger att servicekostnaden överskrider klockans värde.
Köper man automat som får gå så länge som den håller tiden på ett anständigt sätt, sedan hamnar den i en låda eller liknande? Förklara tankegången bakom inköp av en billig klocka med automatiskt urverk, istället för ett quartzur som har en längre livslängd för samma peng.
Har en Seikoautomat som jag har liggande samt en Invicta diver som var min första "riktiga " klocka. Nu när dessa ur bara ligger så funderar jag på varför jag öht köpte dem...
Då ingen annan gjort det ännu så får jag slå ett slag för Casio G-Shock.
GW-5000U t.ex

Det är väl ändå den ultimata beatern och har allt plus lite till som en dykare har.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
IMG_0584.jpeg

Dagens ”beater”!
Nej, jag är en av de som inte riktigt anammat den termen än 😉 Jag brukar ta av klockan om den riskerar att gå sönder eller liknande. Däremot har jag många klockor som bärs till lite vad som helst, till exempel denna 😊
 
Topp