• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Titan idag
IMG_5596.jpeg
 

Nedomansky

Breitling
Det blir svårt o välja, valet står förmodligen mellan Citizen BN 0150 eller snarlik variant av denna o en Casio mdv 106 , Marlin varianten. Båda har sin charm..
Fyll gärna på med tips som gör mig än mer försnurrad vad det gäller valet av en quartz dykare upp till 3000 kronorspänn..😉
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Det blir svårt o välja, valet står förmodligen mellan Citizen BN 0150 eller snarlik variant av denna o en Casio mdv 106 , Marlin varianten. Båda har sin charm..
Fyll gärna på med tips som gör mig än mer försnurrad vad det gäller valet av en quartz dykare upp till 3000 kronorspänn..😉
Haft en MDV106 också, klart billig men känns rätt racklig. Citizen är betydligt trevligare tycker jag. En annan kandidat kan vara Glycine combat sub quartz, billiga och finns i kul färger också. Haft en sån med och uppskattade den.


1000012159.jpg
1000012160.jpg
 

Snowflake

Cartier
2-Faktor
Det blir svårt o välja, valet står förmodligen mellan Citizen BN 0150 eller snarlik variant av denna o en Casio mdv 106 , Marlin varianten. Båda har sin charm..
Fyll gärna på med tips som gör mig än mer försnurrad vad det gäller valet av en quartz dykare upp till 3000 kronorspänn..😉
Jag passar på att slå ett slag för Scurfa. Har själv en MS22 Diver One i titan och är toknöjd. Kolla in den här tråden för inspiration: https://klocksnack.se/threads/den-skrupulösa-scurfa-tråden.146481/
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Riktigt grå och ruggig morgon, speciellt i förhållande till gårdagens ”sommardag”
Måste ha något som livar upp hundpromenaden (förutom hunded då ;) ).
IMG_0602.jpeg

Helguld oysterquartz eller två-tons daydate?
IMG_0601.jpeg

Det får bli lilla Tissot PRX 35 i helguld 😎 Citizen får bli morgondagens…

Jag snubblade över en tråd på ett annat forum, där frågan var ”-skulle du köpa en PRX i 18k massivt guld?”
Och till det pris som en klocka i massivt guld med massiv guldlänk skulle kosta?

Det fick mig att fundera lite… vad tänker ni?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Riktigt grå och ruggig morgon, speciellt i förhållande till gårdagens ”sommardag”
Måste ha något som livar upp hundpromenaden (förutom hunded då ;) ).
IMG_0602.jpeg

Helguld oysterquartz eller två-tons daydate?
IMG_0601.jpeg

Det får bli lilla Tissot PRX 35 i helguld 😎 Citizen får bli morgondagens…

Jag snubblade över en tråd på ett annat forum, där frågan var ”-skulle du köpa en PRX i 18k massivt guld?”
Och till det pris som en klocka i massivt guld med massiv guldlänk skulle kosta?

Det fick mig att fundera lite… vad tänker ni?

Hörde på en podd att en italiensk maffiakille hade rekommenderat en yngre kille att ha en klocka i massivt guld, så att när ens bättre hälft sparkar ut än så har man kontantinsatsen på handleden 🤣
 

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Riktigt grå och ruggig morgon, speciellt i förhållande till gårdagens ”sommardag”
Måste ha något som livar upp hundpromenaden (förutom hunded då ;) ).
IMG_0602.jpeg

Helguld oysterquartz eller två-tons daydate?
IMG_0601.jpeg

Det får bli lilla Tissot PRX 35 i helguld 😎 Citizen får bli morgondagens…

Jag snubblade över en tråd på ett annat forum, där frågan var ”-skulle du köpa en PRX i 18k massivt guld?”
Och till det pris som en klocka i massivt guld med massiv guldlänk skulle kosta?

Det fick mig att fundera lite… vad tänker ni?
Om det prisskillnaden jämfört med stålvarianten motsvarar guldvärdet: definitivt. Men visst brukar skillnaden i listpris för stål resp guld vara större än så?
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Om det prisskillnaden jämfört med stålvarianten motsvarar guldvärdet: definitivt. Men visst brukar skillnaden i listpris för stål resp guld vara större än så?
Jo, tyvärr 😕 Om jag fick ändra några små detaljer, typ tavelfärg kanske... Det vore ganska grymt med en riktig helguldskvartsare 😎 Den enda moderna jag kan komma på är GS sbgx 218, finns det någon annan med även massiv länk idag?
 

Nedomansky

Breitling
Hur tänker ni? Är sugen på två olika färgvarianter av Citizens Promasterserie. BN 0150-10E o BN 0158-18X, den ena med svart tavla o bezel. Den andra med grön tavla o bezel. Gillar av någon anledning gröna klockor o har ingen innan. Behöver man fundera mer på vilka färger man har på sina kläder när man bär ett grönt ur? Eller skiter man i det precis som man inte bryr sig när man har ett svart ur på armen? Är inte på något sätt modemedveten av mig o går alltid i jeans o skjorta
 

Psykel

Patek
Hur tänker ni? Är sugen på två olika färgvarianter av Citizens Promasterserie. BN 0150-10E o BN 0158-18X, den ena med svart tavla o bezel. Den andra med grön tavla o bezel. Gillar av någon anledning gröna klockor o har ingen innan. Behöver man fundera mer på vilka färger man har på sina kläder när man bär ett grönt ur? Eller skiter man i det precis som man inte bryr sig när man har ett svart ur på armen? Är inte på något sätt modemedveten av mig o går alltid i jeans o skjorta
Jag har den röda varianten (bär den på rött perlon tillochmed) och kör den till lite allt möjligt i klädväg. Det är en billig klocka, så bara att tuta och köra med den gröna, tycker jag! Bra mycket roligare än vanlig svart, speciellt till sommaren.
 

Psykel

Patek
Jag snubblade över en tråd på ett annat forum, där frågan var ”-skulle du köpa en PRX i 18k massivt guld?”
Och till det pris som en klocka i massivt guld med massiv guldlänk skulle kosta?

Det fick mig att fundera lite… vad tänker ni?
Med ett HAQ-verk och nån form av struktur i tavlan så vore den onekligen intressant!
Alternativt en variant med glasring i solitt guld, likt den som finns på automaten. Vore glassigt 80-taligt i stil med Ebel eller Cartier.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Hur tänker ni? Är sugen på två olika färgvarianter av Citizens Promasterserie. BN 0150-10E o BN 0158-18X, den ena med svart tavla o bezel. Den andra med grön tavla o bezel. Gillar av någon anledning gröna klockor o har ingen innan. Behöver man fundera mer på vilka färger man har på sina kläder när man bär ett grönt ur? Eller skiter man i det precis som man inte bryr sig när man har ett svart ur på armen? Är inte på något sätt modemedveten av mig o går alltid i jeans o skjorta
Smaken är bekant som baken, men personligen har jag svårt att se att den gröna passar till nåt annat badbyxor 😁
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Med ett HAQ-verk och nån form av struktur i tavlan så vore den onekligen intressant!
Alternativt en variant med glasring i solitt guld, likt den som finns på automaten. Vore glassigt 80-taligt i stil med Ebel eller Cartier.
Jag tycker varianten med fluted bezel i guld är kul, så jag förstår hur du menar. Jag ställer mig dock lite frågande till varför så många boetter som kommer i 2-ton har en helstål-länk. Klart snyggare med även 2-ton på länken också tycker jag.
*bild för sakens skull
1714980698777.jpeg
 

Psykel

Patek
Jag tycker varianten med fluted bezel i guld är kul, så jag förstår hur du menar. Jag ställer mig dock lite frågande till varför så många boetter som kommer i 2-ton har en helstål-länk. Klart snyggare med även 2-ton på länken också tycker jag.
*bild för sakens skull
1714980698777.jpeg
Enig där. Strulet med just denna är väl konstruktionen. Hade den haft mittlänkar hade det ju gått att ordna.
Alternativet är väl kanske det lite mer okonventionella som jag tror jag sett på några Cartier Santos, där varannan länkbit är i guld.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Enig där. Strulet med just denna är väl konstruktionen. Hade den haft mittlänkar hade det ju gått att ordna.
Alternativet är väl kanske det lite mer okonventionella som jag tror jag sett på några Cartier Santos, där varannan länkbit är i guld.
Den lilla polerade fasningen i mitten kunde vara en guldplatta :)
Jag har förresten sett en kille på instagram som moddar bla PRX. koda_watches heter han. Kan vara värt ett inspirations besök
 

Psykel

Patek
Den röda är också ruskigt snygg! Det är kanske bara man själv som tycker att en tavla som avviker från standardsvart eller vitt sticker ut lite innan man vant sig vid den..
Så är det nog. Vi är ju generellt rätt ängsliga över att sticka ut för mycket här i Sverige.
Rätt sugen på att komplettera den röda med den här varianten, för övrigt...
BN0166-01L_F_shot.webp
 
Topp