• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Jag har en favorit Oris som ännu inte finns. Tror ni den någonsin kommer?
En Heritage typ någon av sixty five med gulnade index, Calibre 400 och 42 mm.
Kommer det någonsin tro?
Fler varianter på 65 med 400-verket borde rimligen vara på väg, men med tanke på att de nyligen downsizade kronografen från 42 till 40 mm så är nog riktningen åt mindre klockor snarare än större.
 

Smulan

Rolex
Har en Oris "regulator" 43 mm 1K och behöver ett nytt gummi till viklåset. Letat utan framgång och skrev nu frågan till självaste Switzerland. Ska det behöva vara så svårt eller missar jag något på ref tex?
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Oris Movember Edition idag 👌
20240127_090237.jpg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tjenixen forumet

Vad använder ni för mejsel (storlek?) för att ändra på länken på en Aquis 39.5?
Har inte Oris en specialmejsel som är platt i änden?

En vanlig standard Y0 triwing "Nintendo-mejsel" är ju spetsig i änden, och riskerar att inte greppa så bra, med skador på skruven som följd.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Tjenixen forumet

Vad använder ni för mejsel (storlek?) för att ändra på länken på en Aquis 39.5?

Du använder en Triwing, finns i flera storlekar men både 1,5mm och 2,5mm funkar.
Orginalmejseln är ganska dyr men finns alternativ på nätet.
Sök på Triwing Oris på nätet så hittar du alternativ, men räkna med +300 kr.
 

AoL

Omega
Du använder en Triwing, finns i flera storlekar men både 1,5mm och 2,5mm funkar.
Orginalmejseln är ganska dyr men finns alternativ på nätet.
Sök på Triwing Oris på nätet så hittar du alternativ, men räkna med +300 kr.

Det är väl för skruven vid lugsen? Tänkte på skruvarna om man ska korta/förlänga bandet :) .

Såg en video och man använde en 1mm mejsel men tror det var på en större Aquis.
 
Senast ändrad:

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Det är väl för skruven vid lugsen? Tänkte på skruvarna om man ska korta/förlänga bandet :) .

Såg en video och man använde en 1mm mejsel men tror det var på en större Aquis.

Aha, lite oklart jag har både 1mm och 0,75mm.
Vet inte riktigt vilken jag använder till vilken klocka😅
Men jag kan tänka mig att 1mm funkar till dom flesta.
 
  • Like
Reactions: AoL

Suddenly

Breitling
Ja verkligen.
Önskar att jag hade fått vara med från början, men jag är nöjd att få vara med att bidra nu!
Jag tycker den har en rå charm med sitt slitna yttre, lollipopvisare och projektilformade index.
1000026575.jpg
Jo jag tycker samma! Indexen ser verkligen ut som vapenkulor.
Tycker lika när det gäller kläder, konst och objekt också, gillar wear and tare. Det ger typ en charm och värme.
 

Pater J

Omega
Hej alla glada ägare av Oris

2021 köpte jag, via uret.se, en Oris 65 diver. Jag har inte brukat denna rova särskilt mycket, låt oss säga ett tiotal dagar sedan inköp.

För några veckor sedan ville jag dock vrida igång urverket, ett Oris 733 baserat på ett Sellita SW-200, varpå jag märkte att det gick riktigt trögt och att då jag vred kronan började rotorvikten att snurra.

Det jag nu undrar är om det är någon annan har som har upplevt något liknande? Med tanke på den ynkliga tid jag har brukat klockan så känns det hela skevt.

Mvh
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Hej alla glada ägare av Oris

2021 köpte jag, via uret.se, en Oris 65 diver. Jag har inte brukat denna rova särskilt mycket, låt oss säga ett tiotal dagar sedan inköp.

För några veckor sedan ville jag dock vrida igång urverket, ett Oris 733 baserat på ett Sellita SW-200, varpå jag märkte att det gick riktigt trögt och att då jag vred kronan började rotorvikten att snurra.

Det jag nu undrar är om det är någon annan har som har upplevt något liknande? Med tanke på den ynkliga tid jag har brukat klockan så känns det hela skevt.

Mvh
Hej.
Vet inte vad Oris har för garantier, men du har 36 månaders reklamationsrätt mot Uret. Om den är så lite använd, torde detta kunna ses som ursprungligt fel. Sedan är inte SLG / Uret alltid jätteroliga att ha och göra med när det gäller reklamationer. De har dock alltid gjort rätt för sig mot mig, även om det blev en lite ansträngd kommunikation i slutet innan de godkände reklamation.
Lycka till.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla glada ägare av Oris

2021 köpte jag, via uret.se, en Oris 65 diver. Jag har inte brukat denna rova särskilt mycket, låt oss säga ett tiotal dagar sedan inköp.

För några veckor sedan ville jag dock vrida igång urverket, ett Oris 733 baserat på ett Sellita SW-200, varpå jag märkte att det gick riktigt trögt och att då jag vred kronan började rotorvikten att snurra.

Det jag nu undrar är om det är någon annan har som har upplevt något liknande? Med tanke på den ynkliga tid jag har brukat klockan så känns det hela skevt.

Mvh
Amatörgissning att nån koppling mellan manuella och automatiska uppdraget kladdat ihop.
Vad händer om du spinner runt rotorn?
 

Pater J

Omega
Amatörgissning att nån koppling mellan manuella och automatiska uppdraget kladdat ihop.
Vad händer om du spinner runt rotorn?
Det är inget jag har provat. Utan det enda jag har märkt är att då jag försöker vrida kronan så hakar rotorn i och vill börja snurra. Det är ju inte då man vill ta i extra direkt. Det är dock inte varje gång utan låt oss säga runt vart tredje fjärde försök att vrida kronan som rotorn vill haka på.
 

Pater J

Omega
Hej.
Vet inte vad Oris har för garantier, men du har 36 månaders reklamationsrätt mot Uret. Om den är så lite använd, torde detta kunna ses som ursprungligt fel. Sedan är inte SLG / Uret alltid jätteroliga att ha och göra med när det gäller reklamationer. De har dock alltid gjort rätt för sig mot mig, även om det blev en lite ansträngd kommunikation i slutet innan de godkände reklamation.
Lycka till.
Tyvärr gick garantin ut i juni 2023 så där har jag inget att hämta vad jag förstå. Jag vet inte heller om jag är beredd att investera i en reparation eller vad som nu behövs då jag aldrig bär klockan.

Kanske den kan inbringa några tusenlappar från någon som känner sig hågad att fixa problemet?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Det är inget jag har provat. Utan det enda jag har märkt är att då jag försöker vrida kronan så hakar rotorn i och vill börja snurra. Det är ju inte då man vill ta i extra direkt. Det är dock inte varje gång utan låt oss säga runt vart tredje fjärde försök att vrida kronan som rotorn vill haka på.
Vad händer om du flyttar runt rotorn genom att luta på klockan, alltså inte genom att försöka rotera den genom att vrida på kronan?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tyvärr gick garantin ut i juni 2023 så där har jag inget att hämta vad jag förstå. Jag vet inte heller om jag är beredd att investera i en reparation eller vad som nu behövs då jag aldrig bär klockan.

Kanske den kan inbringa några tusenlappar från någon som känner sig hågad att fixa problemet?
Om du bor i närheten av en urmakare, eller kan tänka dig att skicka klockan till en sådan, så borde du kunna be om en felsökning som inte kostar skjortan. Det är ju synd att sälja den med prisavdrag på flera tusen för att felet är okänt.
 
Senast ändrad:
Topp