• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Erkkn

Cartier
Skulle posta en bild imorse på det vackra morgonljuset men får komma nu istället 🫣

1000015010.jpg
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tråkigt att höra.. en dyrare produkt betyder inte en lyxigare produkt tyvärr. Får väl se hur det går för den, ser fram emot att prova den själv
Hade varit kul att veta hur den säljer. Den förra 3239 sålte tydligen inte så bra (vad jag hört) och är ju lite konstigt egentligen. Den listade väl 60k nånting
 

Klando

Omega
Den nya ingenieuren säljer tydligen inte som väntat. Var inne hos en AD idag och de skulle eventuellt börja få in modellen trots att den tidigare enbart skulle säljas i IWCs egna butiker. Detta pga att försäljningen varit långt under förväntan.
 
Den nya ingenieuren säljer tydligen inte som väntat. Var inne hos en AD idag och de skulle eventuellt börja få in modellen trots att den tidigare enbart skulle säljas i IWCs egna butiker. Detta pga att försäljningen varit långt under förväntan.

Så blir det när man överskattar bärkraften i sitt eget varumärke. Och jag tror inte de är ensamma om att tillverka hyllvärmare,som till slut reas ut i gråhandeln, tänk Zenith.

Alltför många märken strävar efter att bli veblen goods. Alla kan ju inte lyckas.
 

Leiflicious

Cartier
Är ni verkligen säkra på att de ville sälja många? VD Chris har ju sågat att göra en Genta-inspirerad Ingenieur igen offentligt i många intervjuer förut. Dessutom måste de om jag förstår det rätt betala nåt slags royalties för det. De ville verkligen slippa bygga denna Ingenieur men blev väl mer eller mindre tvingande av Richemont. Känns som de prissatte den astronomiskt för att få kunna säga "ni borde lyssnat på oss vi kan vår publik, det här blev en flopp håll tyst nu".
Ingen kan ju på fullt allvar trott att detta skulle bli en storsäljare. Fel märke för de kunder som bara vill ha nåt genta-esque, ingen cool historik med magnetskärmad bur och sånt för de geekiga entusiasterna, ett "in house" verk som typ är sämre än ett sellitta. Känns som de lyckats skrämma bort alla olika typer av entusiaster samtidigt.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Är ni verkligen säkra på att de ville sälja många? VD Chris har ju sågat att göra en Genta-inspirerad Ingenieur igen offentligt i många intervjuer förut. Dessutom måste de om jag förstår det rätt betala nåt slags royalties för det. De ville verkligen slippa bygga denna Ingenieur men blev väl mer eller mindre tvingande av Richemont. Känns som de prissatte den astronomiskt för att få kunna säga "ni borde lyssnat på oss vi kan vår publik, det här blev en flopp håll tyst nu".
Ingen kan ju på fullt allvar trott att detta skulle bli en storsäljare. Fel märke för de kunder som bara vill ha nåt genta-esque, ingen cool historik med magnetskärmad bur och sånt för de geekiga entusiasterna, ett "in house" verk som typ är sämre än ett sellitta. Känns som de lyckats skrämma bort alla olika typer av entusiaster samtidigt.
Vad kan du säga om att verkets baksidor? Jag vet att de säger att det är en in house-kaliber och IWC med nästan kirurgisk precision "missat" att säga att det kommer från Val Fleurier snarare än Schauffhausen. Jag har en del erfarenhet av klockor med Sellita men det vore intressant att höra dig utveckla lite om IWCs kaliber då jag är sugen på en Mark XXsom använder samma verk som uppdaterade Ingenieur.
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Intressanta tankar om Ingenieuren. Priset verkar vara det som de allra flesta reagerar på. Tänker inte primärt här även om det vart uppe på tapeten när den släpptes.
Jag är inte förvånad dock utan känner att det snarare är ett rimligt, nästan nödvändigt drag från IWC & Richemont. priserna triggas upp rent generellt, En portugieser har gått upp ca 20k sedan augusti 2022 till nu och för att sätta i sammanhang så har en Oris Aquis har gått upp från 8-10k till 25-30k sen 2017-18. Tag & Breitling börjar nosa på Rolex & IWC i nypris.
Jag har svårt att tro att IWC vill ligga i samma fack uppstickarna (Oris, Frederique constant mf.fl.) så den nya ingenieuren under 100k kändes aldrig som ett alternativ.
Är det en modell som skall ligga i nivå med en portugieser eller bör den vara mer exklusiv?

Vad jag däremot finner intressant är att man inte tagit nedgången i trenden på sportklockor med integrerat armband i beaktning (man kanske inte får med Genta "affilieringen) och ex gjort så man kan byta armband och fler "ingenjöriga" trix.

@Leiflicious Har han sagt att de vill slippa bygga den? Vore en intressant twist :)
Även om jag gillar tanken på lite konspirationer så känns det orimligt att han publikt går så hårt åt ägarna. Det är kanske publikfirieri att göra det utåt men han gör sig omöjlig som VD för andra bolag genom att opponera sig mot styrelse och ägare. Som sagt jag gillar tanken på att han är lite rebelliskt men det låter bara så osannolikt.
 

Leiflicious

Cartier
Vad kan du säga om att verkets baksidor? Jag vet att de säger att det är en in house-kaliber och IWC med nästan kirurgisk precision "missat" att säga att det kommer från Val Fleurier snarare än Schauffhausen. Jag har en del erfarenhet av klockor med Sellita men det vore intressant att höra dig utveckla lite om IWCs kaliber då jag är sugen på en Mark XXsom använder samma verk som uppdaterade Ingenieur.
Går ej byta rotorlager och ej byggd för särskilt mycket manuell justering dvs mer slit och släng är grejer jag läst, kanske finns mer och kanske är detta bara rykten men det ligger ju i linje med Richemonts syn på sina kunder. Verkar helt enkelt vara en något cost cuttad variant av det förra icke-inhouse. Samma arkitektur men snabbare och billigare att tillverka och byta grejer för att få bra throughput.
Inte unikt för IWC dock, titta bara på hur MB mjölkar AMG med massproducerade 4cyl osv. Priserna går upp och tillverkningskostanden går ner. Alla vill nå Veblen-nivå på sina varor.
 

Roghurt

Omega
Går ej byta rotorlager och ej byggd för särskilt mycket manuell justering dvs mer slit och släng är grejer jag läst, kanske finns mer och kanske är detta bara rykten men det ligger ju i linje med Richemonts syn på sina kunder. Verkar helt enkelt vara en något cost cuttad variant av det förra icke-inhouse. Samma arkitektur men snabbare och billigare att tillverka och byta grejer för att få bra throughput.
Inte unikt för IWC dock, titta bara på hur MB mjölkar AMG med massproducerade 4cyl osv. Priserna går upp och tillverkningskostanden går ner. Alla vill nå Veblen-nivå på sina varor.
Tråkigt att höra. Det var att glädjande besked att Ingenieuren fick komma tillbaka så man vill ju tycka om den, men de gör det lite svårt tyvärr..
 
Topp