• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Datapata

Omega
2-Faktor
Går ej byta rotorlager och ej byggd för särskilt mycket manuell justering dvs mer slit och släng är grejer jag läst, kanske finns mer och kanske är detta bara rykten men det ligger ju i linje med Richemonts syn på sina kunder. Verkar helt enkelt vara en något cost cuttad variant av det förra icke-inhouse. Samma arkitektur men snabbare och billigare att tillverka och byta grejer för att få bra throughput.
Inte unikt för IWC dock, titta bara på hur MB mjölkar AMG med massproducerade 4cyl osv. Priserna går upp och tillverkningskostanden går ner. Alla vill nå Veblen-nivå på sina varor.

Det är ju som du skriver mest rykten, det finurliga är att det per definition främst ligger I betraktarens ögon vad som är lyx och inte, det styr ju vilka varor som blir velben eller inte. Så utfallet får vi ju se framöver. Hittills är det ju inte så om ryktena om säjsiffror stämmer.
Exempelvis tycker ju många att det är värt att säja ut sig helt och köpa drösvis med smyckeskrams för att få stå på en lista för att få tag i en ståldykare från annat välkänt märke som du kan köpa över disk hos "brorsan".Så det är ju i en mening Veblen men skiljer sig kvaliten på dessa.

Lyckas IWC differentiera sig med nya priser och ha kvar sina marknadsandelar så kan man ju slarvigt dra slutsatsen att de är mer "lyx" eller veblen än de som kommer underifrån.

Jag håller inte med om att verkets funktioner och kvalitet har något att göra med hur Richemont behandlar sina kunder. Hade jag velat ha mer "ingenjöriga" grejjer på den nya varianten - absolut. Tycker jag att dom kränger skit för överpris? Nej.

Tråkigt att höra. Det var att glädjande besked att Ingenieuren fick komma tillbaka så man vill ju tycka om den, men de gör det lite svårt tyvärr..
Det är ju som sagt rykten, verket är ju samma som sitter i Mark XX som hyllades för sin power reserve när det kom. För att dra en paralell så har ju 3239 som är väldigt populär nu ett moddat eta. Men den modellen gillar ju folk skarpt ändå.
Tycker den är lite meh på det tekniska planet, och saknar lite innovativa features som namnet antyder men designen är verkligen bra, en tydlig vinkning till de tidigare med en uppgraderad feeling.

Jag gillar dock skarpt att de låter produkten leva eftersom den har historia.
 
Senast ändrad:

Roghurt

Omega
Det är ju som du skriver mest rykten, det finurliga är att det per definition främst ligger I betraktarens ögon vad som är velben eller inte och utfallet får vi ju se framöver. Hittills är det ju inte så om ryktena om säjsiffror stämmer.
Exempelvis tycker ju många att det är värt att säja ut sig helt och köpa drösvis med smyckeskrams för att få stå på en lista för att få tag i en ståldykare från annat välkänt märke som du kan köpa över disk hos "brorsan".Så det är ju i en mening Veblen men skiljer sig kvaliten på dessa.

Lyckas IWC differentiera sig med nya priser och ha kvar sina marknadsandelar så kan man ju slarvigt dra slutsatsen att de är mer "lyx" eller veblen än de som kommer underifrån.

Jag håller inte med om att verkets funktioner och kvalitet har något att göra med hur Richemont behandlar sina kunder. Hade jag velat ha mer "ingenjöriga" grejjer på den nya varianten - absolut. Tycker jag att dom kränger skit för överpris? Nej.


Det är ju som sagt rykten, verket är ju samma som sitter i Mark XX som hyllades för sin power reserve när det kom. För att dra en paralell så har ju 3239 som är väldigt populär nu ett moddat eta. Men den modellen gillar ju folk skarpt ändå.
Tycker den är lite meh på det tekniska planet, och saknar lite innovativa features som namnet antyder men designen är verkligen bra, en tydlig vinkning till de tidigare med en uppgraderad feeling.

Jag gillar dock skarpt att de låter produkten leva eftersom den har historia.
Vi måsta hitta någon på forumet som har klockan så vi kan få en recension haha! Gällande in house verk eller inte bryr jag mig inte, så länge det går och fungerar minst lika bra som utlovat.
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Vi måsta hitta någon på forumet som har klockan så vi kan få en recension haha! Gällande in house verk eller inte bryr jag mig inte, så länge det går och fungerar minst lika bra som utlovat.
Haha sant det!

Jag är med dig på urverken… är väl ”typ” JLC som designat alla från grunden ändå 🤣
 

Laplander

Rolex
Char3.JPG


Min Mark XVIII, är så otroligt nöjd med den :cool:
 

Hammars

Omega
någon som vet vilken referens det är på den nya iwc pilot chronon med det fantastiska urverket som man kan se genom glasbaksidan?
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Ny Aquatimer i lådan! En 3719 som sällskap till min tidigare 3767. Mycket nöjd! Nu börjar den förmodligen omöjliga jakten på en stållänk att komplettera med. Ingen här i tråden som har tips om var man kan leta? Köpa en ny för typ 20 tkr känns mindre lockande eftersom det är 2/3 av hela klockans värde…

IMG_7515.jpeg
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Ny Aquatimer i lådan! En 3719 som sällskap till min tidigare 3767. Mycket nöjd! Nu börjar den förmodligen omöjliga jakten på en stållänk att komplettera med. Ingen här i tråden som har tips om var man kan leta? Köpa en ny för typ 20 tkr känns mindre lockande eftersom det är 2/3 av hela klockans värde…

IMG_7515.jpeg
Tycker den passar bra på gummi, hade köpt fler färger för byte.
Finns så många andra klockor som passar bättre på länk.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Tycker den passar bra på gummi, hade köpt fler färger för byte.
Finns så många andra klockor som passar bättre på länk.
Håller med om att den passar fint på gummi men alltid kul med alternativ… jag är nöjd oavsett. Men gummiband i olika färger lät ju kul förstås. Är det IWC som har eller är det AM som gäller då?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Står i valet och kvalet mellan dessa två
Iw388101
Iw387901

Några tips?


IMG_4047.jpeg
IMG_4049.jpeg

Du skall inte köpa ref. med länk? Får du rabatt så gäller rabatten också på länken. Blir dyrare att köpa till i efterhand.

Annars så skall du se till vilka andra klockor du har i samlingen så att det kompletterar det du har? Både är fina. Jag tycker personligen att blå är stiligare, svart tuffare och mer army. Så det beror på känslan du är ute efter och som du kanske saknar. Ref IW388111 har svart tavlan och vitt index.

101 har glasbaksida och 10 Bar. Visuellt roligare, men alla trivs inte med glaslock. Senaste modellen.

901 är den äldre modellen med stängt lock och 6 bar. 901 borde gå att få ett bra pris på, då det är den äldre modellen. Färgen på index är en vattendelare. Är schysta på ett sandfärgat canvas. Osäker på om länk passar.
 

Leiflicious

Cartier
Står i valet och kvalet mellan dessa två
Iw388101
Iw387901

Några tips?


IMG_4047.jpeg
IMG_4049.jpeg
Du måste känna på dem i verkligheten. Trodde jag gillade den blåa klart mest utifrån bild, men sida vid sida och på armen var Spitfiren bäst. Fauxtinan är mycket mindre synbar i verkligheten och de små stödstrecken mellan minuterna var en otroligt snygg detalj i verkligheten tyckte jag, men det är inte vackert på bild.
 
Har fått ett irrationellt sug efter IW388108 (Formula1-chronon), någon som testat den och vad var era intryck?

Behöver ha en kronograf och känns lite lockande med något som sticker ut från mina andra klockor som alla är på länk och stål. Helst skulle man ju vilja hitta den med "Miami pink"-bandet, men IWC verkar inte sälja den med det längre.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Har fått ett irrationellt sug efter IW388108 (Formula1-chronon), någon som testat den och vad var era intryck?

Behöver ha en kronograf och känns lite lockande med något som sticker ut från mina andra klockor som alla är på länk och stål. Helst skulle man ju vilja hitta den med "Miami pink"-bandet, men IWC verkar inte sälja den med det längre.
Finns att köpa. Tror du får med två straps, mintgröna och svarta. Lätt (i titan) och färgen poppar.


Testade förra året i butik utomlands. Perfekt sommarklocka
IMG_4792.png
 
Finns att köpa. Tror du får med två straps, mintgröna och svarta. Lätt (i titan) och färgen poppar.


Testade förra året i butik utomlands. Perfekt sommarklocka
Är det kanske så att bandet MXE0HN9D är i samma ton? I så fall vore det givet att beställa det samtidigt. Gillar det turkosa bandet också, men vill nog ha båda om det blir så.

Får springa iväg till Jarl Sandin och se om de har någon 41a av något slag inne så man kan få en känsla för hur de sitter lug to lug innan jag slänger iväg beställning, för det är främst där jag är fundersam. För nära att sticka ut över handleden och jag kommer aldrig kunna släppa det, så vill inte köpa grisen i säcken.
 
Topp