• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Är med Tag igen 🤍
IMG_2367.jpeg
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Är helt ny på tag heuer och behöver lite hjälp av er experter i tråden. En kollega på jobbet ska gå i pension och har kommit överens med övriga arbetskamrater att vi ska försöka hitta en tag som han kan få i avskedspresent.

Han är ett stort formel 1 fan så formel 1 krono:n känns som den självklara klockan att köpa åt han, däremot har jag lite svårt att värdera dessa ur. Vad bör man betala för en formel 1 krono i bra skick och fullset? Vi har en budget på ca 8k, är det för lite tro?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Bra pris på denna, någon i tråden som knep den?

 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Någon som kan hjälpa till med en fråga gällande en WAY211A 41mm Aquaracer.
Vad har ni för totalvikt på er med samtliga länkbitar? Uppskattar om någon kan hjälpa med svar 😊
 

TAGman

Breitling
Hej, blir så trött. Köpte en Tag Heuer Carrera Calibre 5. Till min förvåning fortar den sig 14-15 sekunder per dygn, detta tycker jag är fullkomligt oacceptabel. Har läst att det är inom gränsen om den fortar sig 6 sek./ dygn och saktar 4 sek/dygn. Har en Certina Blue Ribbon från 1977 (aldrig servad) och den fortar sig ca. 10-15 sekunder på en vecka? Vad Tycker ni jag ska göra?
 

th0m

Cartier
2-Faktor
+6/-4 är kronometertoleranser, vilket inte den klockan är. Men om du tycker den fortar för mycket så är det väl bara att gå tillbaka till butiken och säga det. Borde inte vara några problem att rucka ner den lite.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
14-15 sek är lite mycket. Tillbaka med den och öppna en dialog. Vist kan det påverkas hur man använder klockan på dagen och hur den ligger på natten med 15 sek är för mycket oavsett.
 

TAGman

Breitling
Tack, jo det stämmer… att det inte är en kronometer. Toleransnivån bör då ligga mellan 5-15 sekunder per dygn. Grejen är att jag köpte den på Uret och drar mig för att skicka den fram- och tillbaka. Har ju en dito kronograf (calibre 16 från 2009), den fortade sig mellan 1-2 sekunder per dygn (i flera år) när den var ny. Kan ju greja lite själv men gör gärna inte det när det gäller nya klockor, av garantiskäl.
 

TAGman

Breitling
Märker nu även att rotorn typ bara snurrar 1,5-3 varv när jag lätt slår den i insidan av handen. Har även en Calibre 16 där typ rotorn aldrig stannar när jag gör samma sak med den. Det där lilla ”uppdragningsljudet” som hörs när rotorn stannar hörs heller inte på Calibre 5?
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Märker nu även att rotorn typ bara snurrar 1,5-3 varv när jag lätt slår den i insidan av handen. Har även en Calibre 16 där typ rotorn aldrig stannar när jag gör samma sak med den. Det där lilla ”uppdragningsljudet” som hörs när rotorn stannar hörs heller inte på Calibre 5?
Inte så konstigt. 16 är ett 7750-derivat, och drar alltså bara upp åt ena hållet och frikopplar åt andra, medan 5 är ett 2824 och drar upp åt båda hållen.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Tack för ett utförligt och förmodligen helt korrekt svar, vilket av de två verken är bäst tror du?
Det är ju helt olika verk, så inte så lätt att säga något om "bäst", men båda är gamla och beprövade. Förmodligen dom vanligaste schweiziska mekaniska verken på marknaden senaste 30-40 åren eftersom dom är tillförlitliga och billiga.
 

jojsan76

Omega
Hej! Har precis köpt min första Tag Heuer Modell: WAZ1112.BA0875.
Tyvärr så är länken kort och jag skulle behöva komplettera med ytterligare 2st länkbitar.
Råkar någon i denna tråd kanske ha några liggandes till salu?
Misstänker att det är samma länk till flertalet av Tag heuers F1 serie så jag håller tummarna.
 

jojsan76

Omega
Hej! Har precis köpt min första Tag Heuer Modell: WAZ1112.BA0875.
Tyvärr så är länken kort och jag skulle behöva komplettera med ytterligare 2st länkbitar.
Råkar någon i denna tråd kanske ha några liggandes till salu?
Misstänker att det är samma länk till flertalet av Tag heuers F1 serie så jag håller tummarna.
 

Bilagor

  • IMG_0230.jpeg
    IMG_0230.jpeg
    342.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_0228.jpeg
    IMG_0228.jpeg
    336 KB · Visningar: 3

TAGman

Breitling
Det är ju helt olika verk, så inte så lätt att säga något om "bäst", men båda är gamla och beprövade. Förmodligen dom vanligaste schweiziska mekaniska verken på marknaden senaste 30-40 åren eftersom dom är tillförlitliga och billiga.
Hej, tack för svar. Förstår att det är beprövade verk och att många klocktillverkare kör med likadana urverk, lite som att biltillverkare kör med samma motorer men i ”olika höljen”. Om verken är så billiga så förstår jag inte varför man ska betala 11.000:- i service, då kan de ju lika gärna byta ut verket till ett nytt. Det går ju rätt snabbt?
 

TAGman

Breitling
Det är ju helt olika verk, så inte så lätt att säga något om "bäst", men båda är gamla och beprövade. Förmodligen dom vanligaste schweiziska mekaniska verken på marknaden senaste 30-40 åren eftersom dom är tillförlitliga och billiga.
Hej, tack för svar. Förstår att det är beprövade verk och att många klocktillverkare kör med likadana urverk, lite som
 
Topp