• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Det här blev rätt bra måste jag säga, en tidig 90-tals F1 på F91W-band
IMG_9455.jpeg
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hur är kvaliten på en ”Heuer Autavia 02”? Är det bra kvalitet på t.ex finish, länk, osv med hänsyn tagen till prisklassen man konkurrerar i där (Omega, Breitling).
 

IRBOT

Breitling
Jag har kommit över en klocka som jag inte hittar så mycket info om. Tänkte kolla om nån här vet mer om den. Tack på förhand 🙂
Screenshot_20231110-225930~2.png
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Om du trivs
Jag har kommit över en klocka som jag inte hittar så mycket info om. Tänkte kolla om nån här vet mer om den. Tack på förhand 🙂
Screenshot_20231110-225930~2.png
Trivs du med klockan o ska behålla den så spelar det ju ingen roll, men personligen hade jag varit försiktig med att sälja den vidare som äkta innan jag hade vetat mer. Både index o logga ser värre/sämre ut än bildgooglingar av "old tag heuer"? Obs, ej expert i ämnet, bara magkänslan jag får av bilden!
 
Senast ändrad:

IRBOT

Breitling
Håller med dig, det ser inte bra ut. Tur att jag hittade den på ett loppis riktigt billigt. Tänkte inte på att kolla närmare. Trivs faktiskt riktigt bra med den, var bara att byta batteri, sen så 👌
Men det känns väldigt tråkigt ifall det är en kopia, vilket det troligtvis är. Då vill man ju inte använda den
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Håller med dig, det ser inte bra ut. Tur att jag hittade den på ett loppis riktigt billigt. Tänkte inte på att kolla närmare. Trivs faktiskt riktigt bra med den, var bara att byta batteri, sen så 👌
Men det känns väldigt tråkigt ifall det är en kopia, vilket det troligtvis är. Då vill man ju inte använda den
Var inte meningen att regna på din parad, synd att jag sa ngt om du tycker att det är viktigt att den är äkta, sorry :)

Jag tänker spontant att ett slitet baklock där man ser att det har funnits någon sorts TH-beteckning en gång i tiden är ett lite bättre tecken än ett helt blankt baklock. Vidare killgissar jag på att det inte går att dra för stora växlar på verkets generella utseende, även moderna TH har plastinfattade verk som ser billigare ut än förväntat, har jag sett tidigare här i TH-tråden.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Förresten noterade jag först nu att det finns en datumskala på tavlan, men jag förmodar att visaren är en sekundvisare? Där har du antagligen tyvärr ett tungt kort i frågan...
 

IRBOT

Breitling
Håller med dig, det ser inte bra ut. Tur att jag hittade den på ett loppis riktigt billigt. Tänkte inte på att kolla närmare. Trivs faktiskt riktigt bra med den, var bara att byta batteri, sen så 👌
Men det känns väldigt tråkigt ifall det är en kopia, vilket det troligtvis är. Då vill man ju inte använda

Var inte meningen att regna på din parad, synd att jag sa ngt om du tycker att det är viktigt att den är äkta, sorry :)

Jag tänker spontant att ett slitet baklock där man ser att det har funnits någon sorts TH-beteckning en gång i tiden är ett lite bättre tecken än ett helt blankt baklock. Vidare killgissar jag på att det inte går att dra för stora växlar på verkets generella utseende, även moderna TH har plastinfattade verk som ser billigare ut än förväntat, har jag sett tidigare här i TH-tråden.
Ingen fara 😊 Kändes för bra för o vara sant ändå
Ja, får kika på det. Okej, bra att veta. Tack för tips 👍
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor

Vad ni än gör så buda inte på denna..
köpte denna klocka av en annan person på Tradera i höstas och fick den kort senare bekräftad av Skövde Urteknik att den inte är äkta. Som tur var hade jag lagt till försäkring i köpet mot eventuella fel men säljaren drog tillbaka affären och skötte det exemplariskt!
Nu är den uppe igen till försäljning men via en annan person 🤔
 

wilson5

Omega

Vad ni än gör så buda inte på denna..
köpte denna klocka av en annan person på Tradera i höstas och fick den kort senare bekräftad av Skövde Urteknik att den inte är äkta. Som tur var hade jag lagt till försäkring i köpet mot eventuella fel men säljaren drog tillbaka affären och skötte det exemplariskt!
Nu är den uppe igen till försäljning men via en annan person 🤔
Skumt. Tråkigt att sådant cirkulerar men bra info. Försöker hålla mig på klocksnacks köp o sälj. Kanske lägger lite för mycket tid på den sidan ibland 😅
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Skumt. Tråkigt att sådant cirkulerar men bra info. Försöker hålla mig på klocksnacks köp o sälj. Kanske lägger lite för mycket tid på den sidan ibland 😅

Finns mycket smuts som cirkulerar 😤
Blev så chockad när jag såg den och bilden på serienumret och såg tillbaka på en av bilderna jag skickade till Skövde Urteknik.
 

wilson5

Omega
Finns mycket smuts som cirkulerar 😤
Blev så chockad när jag såg den och bilden på serienumret och såg tillbaka på en av bilderna jag skickade till Skövde Urteknik.
Ja, tur att du har koll. Inte lätt för någon annan att förstå att något är fel. Säljaren har typ 1800 unika omdömen och 5 stjärnor i betyg. Man anar ju inga ugglor i mossen där.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Ja, tur att du har koll. Inte lätt för någon annan att förstå att något är fel. Säljaren har typ 1800 unika omdömen och 5 stjärnor i betyg. Man anar ju inga ugglor i mossen där.

Absolut! Kan vara så att han inte heller vet att den är fake. Han skrev inte speciellt mycket tillbaka..
här är en bild från när jag hade den hemma. Notera serienummer.
En detalj som Skövde nämnde är att sekundvisaren är för lång jämfört med en äkta samt dålig centrering på lupp och kvaliteten på texten på boettlocket
image0.jpeg
 

wilson5

Omega
Absolut! Kan vara så att han inte heller vet att den är fake. Han skrev inte speciellt mycket tillbaka..
här är en bild från när jag hade den hemma. Notera serienummer.
En detalj som Skövde nämnde är att sekundvisaren är för lång jämfört med en äkta samt dålig centrering på lupp och kvaliteten på texten på boettlocket
image0.jpeg
Ja, när du säger det så är ju sekundvisaren för lång, även de andra stämmer bra. Lite nyfiken på hur det kom sig att du gick o kollade klockan? Blev du misstänksam?

Nej han kanske inte visste/vet men med den infon du ger så borde man ju plocka ner annonsen, kan man tycka iaf...🙂
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Ja, när du säger det så är ju sekundvisaren för lång, även de andra stämmer bra. Lite nyfiken på hur det kom sig att du gick o kollade klockan? Blev du misstänksam?

Nej han kanske inte visste/vet men med den infon du ger så borde man ju plocka ner annonsen, kan man tycka iaf...🙂

Magkänslan sa att något var off. Svängde förbi Nymans ur som dock inte hade några modeller av denna inne men de hade box & cert etc. Där märkte vi att QR koden var fel och att kortet hade en ljusare nyans. Då skickade jag över en beskrivning och bilder till Skövde och fick svar omgående att med 99% säkerhet är det en kopia. Vikten diffade med 3-4 gram jämfört med en riktig också :)

Du får gärna rapportera annons på Tradera om du har lust. Jag har redan lagt en anmälan
 

wilson5

Omega
Man ska lite på sin magkänsla. Bra där!
Har även anmält annonsen på tradera. Sånt här måste bort från köp/säljsidorna.

Intressant med vikten där, bara ett par gram o de vet att det är en avvikelse.

Samma med sjalar från high brands. Tex Versace. Om en silkessjal väger mer än ett visst antal gram vet man säker att det är en kopia. Consistancy 😊
 

Watchie

Patek
2-Faktor

Vad ni än gör så buda inte på denna..
köpte denna klocka av en annan person på Tradera i höstas och fick den kort senare bekräftad av Skövde Urteknik att den inte är äkta. Som tur var hade jag lagt till försäkring i köpet mot eventuella fel men säljaren drog tillbaka affären och skötte det exemplariskt!
Nu är den uppe igen till försäljning men via en annan person 🤔
Tack för info !
 

DrEmil

Omega
2-Faktor
Snabb fråga: någon som har bra tips på en smidig uris i Stockholm som kan hjälpa att avlösa ett misstänkt rel enkelt problem med en TH caliber 5 carrera? Det är en skruv som gått av i själva fästanordningen på urverket om jag förstår det rätt och det vill urisen i närheten ta 10k för vilket känns orimligt. Är absolut villig att betala, men 10k för den klockan känns rel orimligt. Är min lillebrors 30års present som pajat på 2,5år (missar således garanti) och alla tips mottages tacksamt!
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor

Vill återigen lyfta ett varningens finger för denna.. snubben har lagt upp den idag och skriver ”godkänd som äkta av Tradera” vad nu än det betyder 😂 jag köpte denna tidigare i år och insåg fort att något var off så bad då Skövde Urteknik & Nymans om ett utlåtande och båda sa att den är fake.
Snubben har blockat mig så kan inte skriva något mer till honom.
Så mycket kopior som rör sig på marknaden 🥴
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor

Vill återigen lyfta ett varningens finger för denna.. snubben har lagt upp den idag och skriver ”godkänd som äkta av Tradera” vad nu än det betyder 😂 jag köpte denna tidigare i år och insåg fort att något var off så bad då Skövde Urteknik & Nymans om ett utlåtande och båda sa att den är fake.
Snubben har blockat mig så kan inte skriva något mer till honom.
Så mycket kopior som rör sig på marknaden 🥴
Hm…trist att skiten kommer ut igen och personen gör det medvetet. Bra med heads-up, tack!
 
Topp